Founded by Ruggiero Bonghi and directed by Giuseppe Dalla Vedova (1875-1876), the «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione » is one of the less studied pedagogical and educational journals. The aim of this paper is to offer a contribution to the reconstruction of the museum’s history and of its journal: its foundation, purposes, editorial policy, contents. About the contents of the «Giornale», we focused our attention on comparative studies and on the contribution made by the museum’s periodical – after the unification of Italy – to the process of freeing pedagogical and educational knowledge from provincialism.

Sanzo, A. (2017). Il «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione». Politica editoriale e studi comparativi in educazione. EDUCAZIONE, 1(VI), 99-119 [10.14668/Educaz_6106].

Il «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione». Politica editoriale e studi comparativi in educazione

Alessandro Sanzo
2017-01-01

Abstract

Founded by Ruggiero Bonghi and directed by Giuseppe Dalla Vedova (1875-1876), the «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione » is one of the less studied pedagogical and educational journals. The aim of this paper is to offer a contribution to the reconstruction of the museum’s history and of its journal: its foundation, purposes, editorial policy, contents. About the contents of the «Giornale», we focused our attention on comparative studies and on the contribution made by the museum’s periodical – after the unification of Italy – to the process of freeing pedagogical and educational knowledge from provincialism.
Fundado por Ruggiero Bonghi y dirigido por Giuseppe Dalla Vedova (1875-1876), el «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione » es una de las revistas de pedagogía y educación menos estudiadas. El objetivo de este documento es el de contribuir a la reconstrucción de los museos de historia y sus revistas: su fundación, objetivos, políticas editoriales, c contenidos. En cuanto a los contenidos del «Giornale», nos enfocamos en los estudios comparativos y en la contribución realizada por los museos – después de la unificación de Italia – al proceso de liberar conocimiento pedagógico y educacional del provincialismo.
Sanzo, A. (2017). Il «Giornale del Museo d’Istruzione e di Educazione». Politica editoriale e studi comparativi in educazione. EDUCAZIONE, 1(VI), 99-119 [10.14668/Educaz_6106].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/324467
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact