The paper analyzes how the theme of the house in the seascape has been declined by Italian architectural culture in the years around the Second World War. A report that tells us one of the probably most profound aspects of the culture of a nation washed by the Mediterranean for over 7000 km of coastline. Through the architectures and writings of architects such as Gio Ponti, Bernardo Rudofsky, Luigi Cosenza, Lina Bo, Carlo Pagani, Fabrizio Clerici, Mario De Renzi, Ugo Luccichenti, we want to understand how this relationship between the end of the 30s and the end of the 1950s changes, also due to the transformations of the country.
Lo scritto analizza in che modo il tema della casa nel paesaggio marino sia stato declinato dalla cultura architettonica italiana negli anni a cavallo della seconda guerra mondiale. Un rapporto che ci racconta uno degli aspetti probabilmente più profondi della cultura di una nazione bagnata dal Mediterraneo per oltre 7000 km di coste. Attraverso le architetture e gli scritti di architetti come Gio Ponti, Bernardo Rudofsky, Luigi Cosenza, Lina Bo, Carlo Pagani, Fabrizio Clerici, Mario De Renzi, Ugo Luccichenti, si cerca di comprendere come questo rapporto tra la fine degli anni ’30 e la fine degli anni ’50 si modifichi, anche in relazione alle trasformazioni del Paese.
Palmieri, V. (2019). Dalla casa sul mare alla casa al mare. Miti, ideali e prassi in 20 anni di architettura italiana. PROYECTO Y CIUDAD(10), 127-142.
Dalla casa sul mare alla casa al mare. Miti, ideali e prassi in 20 anni di architettura italiana
Palmieri Valerio
2019-01-01
Abstract
The paper analyzes how the theme of the house in the seascape has been declined by Italian architectural culture in the years around the Second World War. A report that tells us one of the probably most profound aspects of the culture of a nation washed by the Mediterranean for over 7000 km of coastline. Through the architectures and writings of architects such as Gio Ponti, Bernardo Rudofsky, Luigi Cosenza, Lina Bo, Carlo Pagani, Fabrizio Clerici, Mario De Renzi, Ugo Luccichenti, we want to understand how this relationship between the end of the 30s and the end of the 1950s changes, also due to the transformations of the country.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.