The essay investigates two contemporary rewritings of Giacomo Puccini’s Madama Butterfly – David Henry Hwang’s play M. Butterfly (1988) and David Cronenberg’s film by the same title (1993). Both the play and film problematize and deconstruct the cultural assumptions that have traditionally shaped western visions of the “Orient.” Yet, it is especially in the film that a keen exploration of the powerful trans-cultural fantasy prompted by the Puccini opera takes place, along with an investigation of the limits that define the relationship between image and gaze.
Il saggio prende in esame due riscritture contemporanee della Madama Butterfly di Giacomo Puccini, il dramma M. Butterfly (1988) di David Henry Hwang e il film omonimo di David Cronenberg (1993). Entrambi i testi problematizzano gli assunti culturali che hanno tradizionalmente forgiato la costruzione occidentale dell’“Oriente,” ma è soprattutto nel secondo che ha luogo un’acuta esplorazione della potente fantasia trans-culturale alimentata dal modello pucciniano e dei limiti della relazione tra immagine e sguardo.
Vellucci, S. (2019). Rispecchiamenti, trasformazioni e destabilizzazioni della fantasia transculturale in M. Butterfly. LETTERATURE D'AMERICA, XXXIX(174), 91-107.
Rispecchiamenti, trasformazioni e destabilizzazioni della fantasia transculturale in M. Butterfly
Vellucci Sabrina
2019-01-01
Abstract
The essay investigates two contemporary rewritings of Giacomo Puccini’s Madama Butterfly – David Henry Hwang’s play M. Butterfly (1988) and David Cronenberg’s film by the same title (1993). Both the play and film problematize and deconstruct the cultural assumptions that have traditionally shaped western visions of the “Orient.” Yet, it is especially in the film that a keen exploration of the powerful trans-cultural fantasy prompted by the Puccini opera takes place, along with an investigation of the limits that define the relationship between image and gaze.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.