Italy is the first case in the world – and the only one in Europe – of competition between high-speed rail operators. By international standards, our country’s regulatory structure and pricing are particularly advanced. In the next few years, numerous factors of change will affect the mobility and the evolution of the railway system: demographic and social, environmental, economic, and technological. In spite of the uncertainties, all the scenarios and predictions as to future mobility assign a central role to rail transport, which will form a fundamental part of a more sustainable, integrated, electrified, and digital mobility system. The railway sector investment plan programmed for the coming years will contribute to reducing the connectivity gaps and the high degree of use of some routes, improving the levels of safety and reliability, punctuality and regularity of passenger transport services, the usability and quality of the stations, and the connectivity of the freight network.
L’Italia è il primo caso al mondo – unico in Europa – di concorrenza tra operatori dell’alta velocità e, nel confronto internazionale, l’assetto regolatorio e il sistema di tariffazione del nostro Paese sono particolarmente evoluti. Nei prossimi anni, numerosi fattori di cambiamento incideranno sulla mobilità e sull’evoluzione del sistema ferroviario: demografici e sociali, ambientali, economici e tecnologici. Nonostante le incertezze, tutti gli scenari e le previsioni sulla mobilità del futuro assegnano un ruolo centrale al trasporto ferroviario, che sarà parte fondamentale di un sistema di mobilità più sostenibile, integrato, elettrificato e digitale. Il piano di investimenti nel settore ferroviario in programma nei prossimi anni contribuirà a ridurre i gap di connettività e l’elevato grado di utilizzo di alcune direttrici, migliorando i livelli di sicurezza e di affidabilità, la puntualità e la regolarità dei servizi di trasporto passeggeri, la fruibilità e la qualità delle stazioni, la connettività della rete merci.
Castelli, V., Gentile, M., Pieri, V. (2019). Sui binari corre la crescita italiana. ECONOMIA & MANAGEMENT(4).
Sui binari corre la crescita italiana
Pieri V
2019-01-01
Abstract
Italy is the first case in the world – and the only one in Europe – of competition between high-speed rail operators. By international standards, our country’s regulatory structure and pricing are particularly advanced. In the next few years, numerous factors of change will affect the mobility and the evolution of the railway system: demographic and social, environmental, economic, and technological. In spite of the uncertainties, all the scenarios and predictions as to future mobility assign a central role to rail transport, which will form a fundamental part of a more sustainable, integrated, electrified, and digital mobility system. The railway sector investment plan programmed for the coming years will contribute to reducing the connectivity gaps and the high degree of use of some routes, improving the levels of safety and reliability, punctuality and regularity of passenger transport services, the usability and quality of the stations, and the connectivity of the freight network.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.