The last decades witnessed the development of a «new narrative formula» in the world of TV series, able to influence opinions and behaviours and to stimulate in spectators a sort of «state of immersion». Furthermore, some series end up with having a more tangible performative effect, realizing a state of permeation of reality which can be materialized for instance in the fiction induced tourism, but also with the creation of «public forums» where TV viewers mix up political opinions and their private sphere. Nevertheless, «permeation» only constitutes a first step of performativity, while a second stage – «production of reality» – is reached in some cases when locations physically take on some characteristic features of a TV series. Which are then the factors and mechanisms that trigger performativity? A possible key to answer the question can be found applying Berques’ concept of médiance to the analysis of this phenomenon.
Quando la fiction permea e produce la realtà. Riflessioni preliminari sulla performatività del «piccolo schermo» Gli ultimi decenni hanno visto lo sviluppo di una «nuova formula narrativa» nel mondo della fiction, in grado di influenzare opinioni e comportamenti e di stimolare negli spettatori una sorta di «stato di immersione». Inoltre, alcune fictions finiscono per avere un effetto performativo più tangibile, realizzando uno stato di permeazione della realtà che può concretizzarsi ad esempio nel turismo indotto dalla fiction stessa, ma anche nella creazione di «forum pubblici» dove i telespettatori mescolano opinioni politiche e sfera privata. Tuttavia, la «permeazione» costituisce solo un primo livello della performatività, mentre un secondo stadio – la «produzione della realtà» – viene raggiunto in alcuni casi allorquando determinate locations assumono fisicamente alcune caratteristiche di una fiction. Quali sono dunque i fattori e i meccanismi che innescano la performatività? Una possibile chiave per rispondere alla domanda può essere trovata applicando il concetto di médiance di Berque all’analisi di questo fenomeno.
Dumont, I. (2019). When TV Series permeate and produce Reality. Preliminary Reflections on Performativity of the «Small Screen». GEOTEMA, 143-152.
When TV Series permeate and produce Reality. Preliminary Reflections on Performativity of the «Small Screen»
Isabelle Dumont
2019-01-01
Abstract
The last decades witnessed the development of a «new narrative formula» in the world of TV series, able to influence opinions and behaviours and to stimulate in spectators a sort of «state of immersion». Furthermore, some series end up with having a more tangible performative effect, realizing a state of permeation of reality which can be materialized for instance in the fiction induced tourism, but also with the creation of «public forums» where TV viewers mix up political opinions and their private sphere. Nevertheless, «permeation» only constitutes a first step of performativity, while a second stage – «production of reality» – is reached in some cases when locations physically take on some characteristic features of a TV series. Which are then the factors and mechanisms that trigger performativity? A possible key to answer the question can be found applying Berques’ concept of médiance to the analysis of this phenomenon.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.