The essay focuses on the characters and methods of application of the fascist anti-Semitic campaign with par-ticular reference to the education system. It also stresses how persecution, albeit in a different way, also effects the Roma population. The study also shows that conquest of the empire and the colonial politics is has been an important step in building the notion of race as a category for classifying the population. Finally, it recalls the value of vigilance and memory in the construction of a society that knows how to integrate migrants overcom-ing the exclusivist and racist temptations.Il saggio mette a fuoco i caratteri e le modalità applicative della campagna antisemita fascista con particola-re riferimento al mondo della scuola. Si sottolinea inoltre come la persecuzione, seppur in maniera diversa, vada a colpire anche i rom e come una tappa importante nella costruzione della razza come categoria per classificare la popolazione sia costituita dalla conquista dell’impero e dalla politica coloniale. Infine si richiama il valore della vigilanza e della memoria per costruire una società che sappia integrare i migranti superando tentazioni esclusiviste e razziste
Impagliazzo, M. (2019). La menzogna della razza. Antisemitismo e razzismo nell'Italia del 1938. RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE, 6(2), 49-58.
La menzogna della razza. Antisemitismo e razzismo nell'Italia del 1938
Marco Impagliazzo
2019-01-01
Abstract
The essay focuses on the characters and methods of application of the fascist anti-Semitic campaign with par-ticular reference to the education system. It also stresses how persecution, albeit in a different way, also effects the Roma population. The study also shows that conquest of the empire and the colonial politics is has been an important step in building the notion of race as a category for classifying the population. Finally, it recalls the value of vigilance and memory in the construction of a society that knows how to integrate migrants overcom-ing the exclusivist and racist temptations.Il saggio mette a fuoco i caratteri e le modalità applicative della campagna antisemita fascista con particola-re riferimento al mondo della scuola. Si sottolinea inoltre come la persecuzione, seppur in maniera diversa, vada a colpire anche i rom e come una tappa importante nella costruzione della razza come categoria per classificare la popolazione sia costituita dalla conquista dell’impero e dalla politica coloniale. Infine si richiama il valore della vigilanza e della memoria per costruire una società che sappia integrare i migranti superando tentazioni esclusiviste e razzisteI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.