In January 1932, almost ten years past the most famous and debated reform of the fascist regime, the school reform, the school inspector Renato Moro prepared a detailed report on the state of primary education. This was far from propaganda and meant for internal use of the Ministry of National Education. A few months later, the government decided to document and celebrate the results obtained in the “people’s education” with a leaflet full of photos and statistics. By comparing the official publication with Moro’s report, this essay highlights the existing difference between fascism’s declared goals and reality, between the results advertised and those actually achieved. It emerges, among other, the image of a Southern society still backward but not static, which even in its middle-low levels was asking the State for more education and the possibility to access middle schools, which the reform hindered in several ways. The regime, busy obtaining a more decisive fascistisation of the education system, undervalued the negative effects engendered in many insiders by the invasive presence of the National Fascist Party and the Opera Nazionale Balilla, and by the normative mess which constantly accompanied its action. The continuous succession of provisions, second thoughts and adaptations undermined the image of solidity and coherence that the regime wanted to provide with its radical project of transformation of the Italians.
Nel gennaio 1932, a quasi dieci anni dalla riforma più importante e più discussa del fascismo, quella della scuola, l’ispettore scolastico Renato Moro preparò una dettagliata relazione sulla condizione della scuola elementare lontana da finalità propagandistiche e destinata ad uso interno del ministero dell’Educazione nazionale. Pochi mesi dopo, il governo volle documentare e celebrare i risultati ottenuti nell’ “educazione del popolo” con un opuscolo corredato da un ricco apparato di foto e dati statistici. Ponendo a confronto la pubblicazione ufficiale prodotta dal ministero con la relazione preparata da Moro, il saggio mette in luce il divario esistente tra gli obiettivi dichiarati dal fascismo e la realtà, tra i risultati propagandati e quelli effettivamente conseguiti. Ne emerge, tra l’altro, l’immagine di una società meridionale ancora arretrata ma non immobile, che anche nei suoi strati medio-bassi chiedeva allo Stato più istruzione e la possibilità di accesso alle scuole medie, che la riforma aveva ostacolato in molti modi. Il regime, impegnato ad ottenere una più decisa fascistizzazione della scuola, sottovalutò gli effetti negativi prodotti tra molti addetti ai lavori dalla presenza invadente del partito e dell’Opera nazionale Balilla, e dal disordine normativo che ne accompagnò costantemente l’azione. Il succedersi continuo di provvedimenti, ripensamenti e adattamenti minò l’immagine di solidità e coerenza che il regime voleva dare di sé nel suo progetto di radicale trasformazione degli italiani.
Scarantino, A. (2020). Da scuola del popolo a scuola fascista della nazione? Un bilancio dell'istruzione elementare in Italia a dieci anni dalla riforma Gentile. MONDO CONTEMPORANEO(1/2020), 117-180 [10.3280/MON2020-01005].
Da scuola del popolo a scuola fascista della nazione? Un bilancio dell'istruzione elementare in Italia a dieci anni dalla riforma Gentile
Anna Scarantino
2020-01-01
Abstract
In January 1932, almost ten years past the most famous and debated reform of the fascist regime, the school reform, the school inspector Renato Moro prepared a detailed report on the state of primary education. This was far from propaganda and meant for internal use of the Ministry of National Education. A few months later, the government decided to document and celebrate the results obtained in the “people’s education” with a leaflet full of photos and statistics. By comparing the official publication with Moro’s report, this essay highlights the existing difference between fascism’s declared goals and reality, between the results advertised and those actually achieved. It emerges, among other, the image of a Southern society still backward but not static, which even in its middle-low levels was asking the State for more education and the possibility to access middle schools, which the reform hindered in several ways. The regime, busy obtaining a more decisive fascistisation of the education system, undervalued the negative effects engendered in many insiders by the invasive presence of the National Fascist Party and the Opera Nazionale Balilla, and by the normative mess which constantly accompanied its action. The continuous succession of provisions, second thoughts and adaptations undermined the image of solidity and coherence that the regime wanted to provide with its radical project of transformation of the Italians.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.