The purpose of this paper is to review the literature that investigated the socialization process, considering different perspectives and highlighting existing gaps. Ultimately, proposing a comprehensive theoretical model of social receptivity of newcomers. In the first part, the focus is on the flourishing literature that examined the newcomer’s perspective of socialization, which was depicted as a learning or an adaptation process. In the second part, the studies that investigated the co-workers’ perspective during the socialization process are reported. The social receptivity to a new member is interpreted as the resulting of two levels: the newcomer characteristics and the co-workers’ characteristics. In the third and last part, relying on the two lines of research reviewed, it is proposed a model of the socialization process, in which the two levels of analysis predict social receptivity. In turn, social receptivity should intervene in enhancing newcomer adjustment, as depicted by proximal (role clarity, self-efficacy, knowledge of organizational culture, and stress) and distal (job attitudes, engagement, performance, and turnover) outcomes.

L’obiettivo di questo lavoro è quello di passare in rassegna la letteratura sul processo di socializzazione, considerando differenti prospettive e sottolineando le lacune esistenti. In conclusione, è proposto un modello teorico completo della social receptivity dei newcomer. Nella prima parte, il focus è sulla florida letteratura che ha preso in esame la prospettiva del newcomer nella socializzazione, quest’ultima descritta come un processo di apprendimento o di adattamento. Nella seconda parte, sono riportati gli studi che hanno investigato la prospettiva dei colleghi durante la socializzazione. La social receptivity del newcomer è interpretata come risultante da due livelli, le caratteristiche del newcomer e quelle dei colleghi. Nella terza ed ultima parte, basandosi sulle due linee di ricerca passate in rassegna, si propone un modello di socializzazione in cui i due livelli di analisi predicono la social receptivity. A sua volta, quest’ultima dovrebbe intervenire per migliorare l’adattamento del newcomer, denotato da indici prossimali (role clarity, self-efficacy, conoscenza della cultura organizzativa e stress) e distali (job attitudes, engagement, performance e turnover).

Theodorou, A. (2019). Reviewing two sides of the socialization literature: a comprehensive theoretical model of social receptivity of newcomers. RASSEGNA DI PSICOLOGIA, 36(3), 57-71 [10.4458/2733-05].

Reviewing two sides of the socialization literature: a comprehensive theoretical model of social receptivity of newcomers

Annalisa Theodorou
2019-01-01

Abstract

The purpose of this paper is to review the literature that investigated the socialization process, considering different perspectives and highlighting existing gaps. Ultimately, proposing a comprehensive theoretical model of social receptivity of newcomers. In the first part, the focus is on the flourishing literature that examined the newcomer’s perspective of socialization, which was depicted as a learning or an adaptation process. In the second part, the studies that investigated the co-workers’ perspective during the socialization process are reported. The social receptivity to a new member is interpreted as the resulting of two levels: the newcomer characteristics and the co-workers’ characteristics. In the third and last part, relying on the two lines of research reviewed, it is proposed a model of the socialization process, in which the two levels of analysis predict social receptivity. In turn, social receptivity should intervene in enhancing newcomer adjustment, as depicted by proximal (role clarity, self-efficacy, knowledge of organizational culture, and stress) and distal (job attitudes, engagement, performance, and turnover) outcomes.
2019
L’obiettivo di questo lavoro è quello di passare in rassegna la letteratura sul processo di socializzazione, considerando differenti prospettive e sottolineando le lacune esistenti. In conclusione, è proposto un modello teorico completo della social receptivity dei newcomer. Nella prima parte, il focus è sulla florida letteratura che ha preso in esame la prospettiva del newcomer nella socializzazione, quest’ultima descritta come un processo di apprendimento o di adattamento. Nella seconda parte, sono riportati gli studi che hanno investigato la prospettiva dei colleghi durante la socializzazione. La social receptivity del newcomer è interpretata come risultante da due livelli, le caratteristiche del newcomer e quelle dei colleghi. Nella terza ed ultima parte, basandosi sulle due linee di ricerca passate in rassegna, si propone un modello di socializzazione in cui i due livelli di analisi predicono la social receptivity. A sua volta, quest’ultima dovrebbe intervenire per migliorare l’adattamento del newcomer, denotato da indici prossimali (role clarity, self-efficacy, conoscenza della cultura organizzativa e stress) e distali (job attitudes, engagement, performance e turnover).
Theodorou, A. (2019). Reviewing two sides of the socialization literature: a comprehensive theoretical model of social receptivity of newcomers. RASSEGNA DI PSICOLOGIA, 36(3), 57-71 [10.4458/2733-05].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/399699
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact