Abstract. In this text, we develop reflections on some aspects of the work of the Brazilian educator Paulo Freire (1921-2021) in its original context, as well as relating it to the broader context of current educational scenarios. In a historical moment where the world is also wondering about the future of education, we find the opportunity to propose a critical reflection on the role of Freire’s pedagogy. The ideologies that had a great impact on Brazilian education throughout most of the 20th century are being renewed to adapt to new political and economic needs. And, for this renewal, Paulo Freire’s educational thought offers a very important and original contribution. The analysis of Freire’s pedagogical thinking allowed us to identify some aspects that we consider crucial to highlight the modernity and global reflection about Freire Method. The critical reflection expressed in the conclusions allows us to recognize the modernity in Freire’s pedagogy, basic assumptions for educators who interpret the challenges of a global community.
Abstract. In questo testo sviluppiamo una riflessione su alcuni aspetti dell'opera dell'educatore brasiliano Paulo Freire (1921-2021) nel suo contesto originario, oltre a rapportarla al contesto più ampio degli attuali scenari educativi. In un momento storico in cui il mondo si interroga anche sul futuro dell'educazione, troviamo l'opportunità di proporre una riflessione critica sul ruolo della pedagogia di Freire. Le ideologie che hanno avuto un grande impatto sull'educazione brasiliana per gran parte del XX secolo si stanno rinnovando per adattarsi alle nuove esigenze politiche ed economiche. Per questo rinnovamento, il pensiero pedagogico di Paulo Freire offre un contributo molto importante e originale. L'analisi del pensiero pedagogico di Freire ci ha permesso di individuare alcuni aspetti che riteniamo cruciali per evidenziare la modernità e la riflessione globale sul Metodo Freire. La riflessione critica espressa nelle conclusioni ci permette di riconoscere la modernità della pedagogia di Freire, presupposti fondamentali per gli educatori che interpretano le sfide di una comunità globale. Parole chiave. Freire - educatori - comunità - pedagogia brasiliana
Caggiano, V., Costa, C. (2021). Paulo Freire: from Brazil to Global Educators. STUDI SULLA FORMAZIONE, 2021-2(24), 77-87.
Paulo Freire: from Brazil to Global Educators
Valeria Caggiano
Membro del Collaboration Group
;
2021-01-01
Abstract
Abstract. In this text, we develop reflections on some aspects of the work of the Brazilian educator Paulo Freire (1921-2021) in its original context, as well as relating it to the broader context of current educational scenarios. In a historical moment where the world is also wondering about the future of education, we find the opportunity to propose a critical reflection on the role of Freire’s pedagogy. The ideologies that had a great impact on Brazilian education throughout most of the 20th century are being renewed to adapt to new political and economic needs. And, for this renewal, Paulo Freire’s educational thought offers a very important and original contribution. The analysis of Freire’s pedagogical thinking allowed us to identify some aspects that we consider crucial to highlight the modernity and global reflection about Freire Method. The critical reflection expressed in the conclusions allows us to recognize the modernity in Freire’s pedagogy, basic assumptions for educators who interpret the challenges of a global community.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
561-264-PB (3).pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
2.27 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.27 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.