At the end of 2021, the legislative decrees no. 170 and no. 173 respectively implemented in the Italian legal system the Dir. (EU) 2019/771 and the Dir. (EU) 2019/770 by rewriting Chapter I of Title III of Part IV of the Consumer Code and introducing a new Chapter I-bis in the same Title of the Consumer Code. The new regulation extends consumer protection to contracts with which consumers increasingly purchase goods with digital elements or acquire the supply of digital content or digital services. The article offers a first analysis of the new regulatory provisions and consumer rights with respect to these new goods and services.
Il D. Lgs n. 170 e il D. Lgs n. 173 di fine 2021 hanno dato rispettivamente attuazione nell’ordinamento italiano alla Dir. (UE) 2019/771 e alla Dir. (UE) 2019/770 riscrivendo il Capo I del Titolo III della Parte IV del Codice del Consumo e introducendo un nuovo Capo I-bis nel medesimo Titolo. La nuova disciplina estende la protezione dei consumatori ai contratti con cui questi ultimi, sempre più frequentemente, acquistano beni con elementi digitali ovvero acquisiscono la fornitura di contenuti digitali o servizi digitali. L’articolo offre una prima analisi delle nuove disposizioni normative e dei diritti dei consumatori rispetto a tali nuovi beni e servizi.
Torino, R. (2022). I nuovi contratti dei consumatori: la vendita di beni con elementi digitali e la fornitura di contenuti e servizi digitali. DIRITTO DI INTERNET(1), 19-28.
I nuovi contratti dei consumatori: la vendita di beni con elementi digitali e la fornitura di contenuti e servizi digitali
raffaele torino
2022-01-01
Abstract
At the end of 2021, the legislative decrees no. 170 and no. 173 respectively implemented in the Italian legal system the Dir. (EU) 2019/771 and the Dir. (EU) 2019/770 by rewriting Chapter I of Title III of Part IV of the Consumer Code and introducing a new Chapter I-bis in the same Title of the Consumer Code. The new regulation extends consumer protection to contracts with which consumers increasingly purchase goods with digital elements or acquire the supply of digital content or digital services. The article offers a first analysis of the new regulatory provisions and consumer rights with respect to these new goods and services.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.