the text describes and analyzes plates XLIX and LIV of tome III of The Roman Antiquities by Piranesi, relating to the plan and section of the mausoleum of Cecilia Metella, and to the "Ulivella" (Lewis bolt). The specific considerations on the monument are linked to a reflection on the architect's interest in funerary architecture, to which two of the four volumes of the work are dedicated, and which extends to the fourth volume with the tables on the mausoleum of Hadrian and Ponte Elio . Piranesi's observations on the Caetani castle are related to the architect's attitude towards the Middle Ages, expressed above all in his observations on the Casa dei Crescenzi. The extraordinary skills of Piranesi on the ancient construction technique find one of the most suggestive testimonies in these detailed tables, which can be considered, from a graphic and theoretical point of view, almost a methodological manifesto, in which archaeological and architectural reflection is confronted with the text by Vitruvius and the contemporary building yard.
Il contributo descrive e analizza le tavole XLIX e LIV del tomo III de Le antichità Romane di Piranesi, relative alla planimetria e sezione del mausoleo di Cecilia Metella, e alla "riflessione sopra lo Stromento detto Ulivella". Le considerazioni specifiche sul monumento sono legate a una riflessione sull'interesse dell'architetto sull'architettura funeraria, alla quale sono dedicati due dei quattro tomi dell'opera, e che si estende al IV tomo con le tavole sul mausoleo di Adriano e Ponte Elio. Le osservazioni di Piranesi sul castello Caetani sono messe in relazione con l'atteggiamento dell'architetto sul Medioevo, espresso soprattutto nei confronti della Casa dei Crescenzi. Le straordinarie competenze di Piranesi sulla tecnica costruttiva antica trovano una delle più suggestive testimonianze in queste tavole di dettaglio, che possono essere considerate, dal punto di vista grafico e teorico, quasi un manifesto metodologico, in cui la riflessione archeologica e architettonica si confronta con il testo di Vitruvio e il cantiere contemporaneo.
Ortolani, G. (2021). Misurare la Terra. Un'epigrafe napoleonica dai Musei Vaticani al Mausoleo di Cecilia Metella. Ediz. illustrata, 132-136.
Misurare la Terra. Un'epigrafe napoleonica dai Musei Vaticani al Mausoleo di Cecilia Metella. Ediz. illustrata
Giorgio Ortolani
2021-01-01
Abstract
the text describes and analyzes plates XLIX and LIV of tome III of The Roman Antiquities by Piranesi, relating to the plan and section of the mausoleum of Cecilia Metella, and to the "Ulivella" (Lewis bolt). The specific considerations on the monument are linked to a reflection on the architect's interest in funerary architecture, to which two of the four volumes of the work are dedicated, and which extends to the fourth volume with the tables on the mausoleum of Hadrian and Ponte Elio . Piranesi's observations on the Caetani castle are related to the architect's attitude towards the Middle Ages, expressed above all in his observations on the Casa dei Crescenzi. The extraordinary skills of Piranesi on the ancient construction technique find one of the most suggestive testimonies in these detailed tables, which can be considered, from a graphic and theoretical point of view, almost a methodological manifesto, in which archaeological and architectural reflection is confronted with the text by Vitruvius and the contemporary building yard.File | Dimensione | Formato | |
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