The article offers a critical reinterpretation of Lamerica by Gianni Amelio, focusing on the spatial-temporal configuration of events and the narrative evolution that characterizes the film. The primary aim is to investigate how the interplay between geographical movement and the reclamation of historical memory contributes to the overall meaning of the work, highlighting the transition from an initial concept centered on contemporary migratory flows to a broader reflection on colonial legacies and intergenerational identity dynamics. The methodology combines a philological analysis of the film’s genesis—reconstructing the screenplay’s modifications during location scouting in Albania—with a theoretical interpretation that applies Gilles Deleuze’s concept of cinematic realism. Particular attention will be devoted to the way the second half of the film introduces a dreamlike and disorienting dimension, emphasized through distinctive aesthetic choices that will be analyzed in detail. In this part of the film, the past, present, and future coexist within a formal configuration (both visual and auditory) that reflects the fragmented experience of Michele, a character who embodies the intersection of memory and collective identity.
L’articolo propone una rilettura critica di Lamerica di Gianni Amelio, concentrandosi sulla configurazione spazio-temporale degli eventi e sull’evoluzione narrativa che caratterizza il film. L’obiettivo principale è indagare come l’intreccio tra attraversamento geografico e riappropriazione della memoria storica contribuisca al senso complessivo dell’opera, evidenziando il passaggio da un’idea iniziale di racconto sui flussi migratori contemporanei a una riflessione più ampia sulle eredità coloniali e sulle dinamiche identitarie intergenerazionali. La metodologia adottata combina un’analisi filologica della genesi del film – ricostruendo le modifiche apportate alla sceneggiatura durante i sopralluoghi in Albania – con un’interpretazione teorica che applica il concetto di realismo cinematografico delineato da Gilles Deleuze. Un focus particolare sarà dedicato al modo in cui la seconda parte del film introduce una dimensione onirica e disorientante, enfatizzata da scelte estetiche peculiari che saranno analizzate nel dettaglio. In questa parte del film il passato, il presente e il futuro coesistono, infatti, nel quadro di una configurazione formale (visiva e sonora) che riflette il vissuto frammentato di Michele, un personaggio che condensa in sé l’intreccio di memoria e identità collettiva.
Ugenti, E. (2022). Attraversare lo spazio per rimappare la storia: azione, immagine e temporalità ne Lamerica di Gianni Amelio. In M.G. Adrian Bremekamp (a cura di), Geografie della migrazione nel cinema italiano. Luoghi e immaginari del transito (pp. 125-136). Roma : Campisano.
Attraversare lo spazio per rimappare la storia: azione, immagine e temporalità ne Lamerica di Gianni Amelio
Elio Ugenti
2022-01-01
Abstract
The article offers a critical reinterpretation of Lamerica by Gianni Amelio, focusing on the spatial-temporal configuration of events and the narrative evolution that characterizes the film. The primary aim is to investigate how the interplay between geographical movement and the reclamation of historical memory contributes to the overall meaning of the work, highlighting the transition from an initial concept centered on contemporary migratory flows to a broader reflection on colonial legacies and intergenerational identity dynamics. The methodology combines a philological analysis of the film’s genesis—reconstructing the screenplay’s modifications during location scouting in Albania—with a theoretical interpretation that applies Gilles Deleuze’s concept of cinematic realism. Particular attention will be devoted to the way the second half of the film introduces a dreamlike and disorienting dimension, emphasized through distinctive aesthetic choices that will be analyzed in detail. In this part of the film, the past, present, and future coexist within a formal configuration (both visual and auditory) that reflects the fragmented experience of Michele, a character who embodies the intersection of memory and collective identity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.