Issues revolving around youth and older adults have attracted the interest of scholars in a wide variety of fields: from pedagogy, psychology to sociology. The practices of ageing, empowerment and social relations can facilitate the immersion and sharing of learning experiences to generate inclusive and participatory communities. Therefore, the paper focuses on two focuses: 1) a critical analysis of the most recent theories available in the literature; 2) an analysis of the results of the first phase of a research project concerning the study of a model of intergenerational learning in a small community in Lazio.
Le questioni che ruotano intorno ai giovani ed agli anziani hanno richiamato l’interesse di studiosi nei più svariati campi: dalla pedagogia, la psicologia fino alla sociologia. Le pratiche di ageing, empowerment e delle relazioni sociali possono facilitare l’immersione e la condivisione di esperienze di apprendimento per generare comunità inclusive e partecipative. Il contributo si sofferma pertanto su due focus: 1) un’analisi critica delle teorie più recenti disponibili in letteratura; 2) un’analisi dei risultati della prima fase di un progetto di ricerca riguardante lo studio di un modello di apprendimento intergenerazionale in una piccola comunità laziale.
Pignalberi, C. (2021). Giovani, Anziani e Territorio. Promuovere pratiche di apprendimento intergenerazionale come “vettori” di benessere e inclusione sociale. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, I vettori dei processi inclusivi: territori, reti e connessioni(2), 121-130.
Giovani, Anziani e Territorio. Promuovere pratiche di apprendimento intergenerazionale come “vettori” di benessere e inclusione sociale
Claudio Pignalberi
2021-01-01
Abstract
Issues revolving around youth and older adults have attracted the interest of scholars in a wide variety of fields: from pedagogy, psychology to sociology. The practices of ageing, empowerment and social relations can facilitate the immersion and sharing of learning experiences to generate inclusive and participatory communities. Therefore, the paper focuses on two focuses: 1) a critical analysis of the most recent theories available in the literature; 2) an analysis of the results of the first phase of a research project concerning the study of a model of intergenerational learning in a small community in Lazio.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.