Purpose: to present part of the field research activities results, conducted as part of an international project, on digital transformation impacts in higher education. Methodology: the approach involves the use of mix methods, with particular reference to case studies and focus groups. Findings: the adoption of ICT and digital in teaching and learning processes is changing the skills map of all university professional roles. Research limitations/implications: keeping the three main dimensions of analysis – organisational, teaching practices and professional development – closely related is essential to investigate how the digitalisation process transforms the University. Originality: organizational development, including the HE system, requires a new organizational culture oriented towards change and the valorisation of the people and diversity present, as strategic asset for effectively implementing any innovation project.
Obiettivi: presentare una parte dei risultati delle attività di ricerca sul campo, condotte nell’ambito del progetto internazionale sugli impatti della trasformazione digitale nell’istruzione superiore. Metodologia: l’approccio prevede l’uso di mix methods, con particolare riferimento ai casi di studio e ai focus group. Risultati: l’adozione delle TIC e del digitale nei processi di insegnamento e apprendimento sta modificando la mappa delle competenze di tutti i ruoli professionali universitari. Limiti e implicazioni: tenere le tre principali dimensioni di analisi – organizzativa, delle pratiche didattiche e dello sviluppo professionale – strettamente correlate è fondamentale per indagare come il processo di digitalizzazione trasforma l’Università. Originalità: lo sviluppo organizzativo, anche del sistema dell’HE, richiede una nuova cultura organizzativa orientata al cambiamento e alla valorizzazione delle persone e delle diversità presenti, asset strategico per realizzare efficacemente qualsiasi progetto di innovazione.
Proietti, E. (2024). La governance dell’Università di fronte alle sfide della trasformazione digitale. I risultati di una ricerca sul campo su nuovi ruoli e competenze. PROFESSIONALITÀ STUDI(1/VII), 93-123.
La governance dell’Università di fronte alle sfide della trasformazione digitale. I risultati di una ricerca sul campo su nuovi ruoli e competenze
Emanuela Proietti
2024-01-01
Abstract
Purpose: to present part of the field research activities results, conducted as part of an international project, on digital transformation impacts in higher education. Methodology: the approach involves the use of mix methods, with particular reference to case studies and focus groups. Findings: the adoption of ICT and digital in teaching and learning processes is changing the skills map of all university professional roles. Research limitations/implications: keeping the three main dimensions of analysis – organisational, teaching practices and professional development – closely related is essential to investigate how the digitalisation process transforms the University. Originality: organizational development, including the HE system, requires a new organizational culture oriented towards change and the valorisation of the people and diversity present, as strategic asset for effectively implementing any innovation project.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.