The paper analyzes the theme of citizenship education in the light of the most recent theoretical approaches available in the literature: the capability approach, sustainable development and transformative resilience. The first results of a research project are then presented, highlighting the importance of the territory as an agent and capacitating environment for the development of the subject’s citizenship skills.
Il contributo analizza il tema dell’educazione alla cittadinanza alla luce dei più recenti approcci teorici disponibili in letteratura: il capability approach, lo sviluppo sostenibile e la resilienza trasformativa. Vengono poi presentati i primi risultati di un progetto di ricerca in cui si evidenzia l’importanza del territorio come ambiente agentivo e capacitante per lo sviluppo delle competenze di cittadinanza del soggetto.
Pignalberi, C. (2020). EduCARE alla partecipazione inclusiva e resiliente: il territorio come palestra di agency per lo sviluppo delle competenze di cittadinanza. ATTUALITÀ PEDAGOGICHE, Educazione alla Cittadinanza (2)(1), 104-115.
EduCARE alla partecipazione inclusiva e resiliente: il territorio come palestra di agency per lo sviluppo delle competenze di cittadinanza
Claudio Pignalberi
2020-01-01
Abstract
The paper analyzes the theme of citizenship education in the light of the most recent theoretical approaches available in the literature: the capability approach, sustainable development and transformative resilience. The first results of a research project are then presented, highlighting the importance of the territory as an agent and capacitating environment for the development of the subject’s citizenship skills.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.