In the perspective of the Learning City, idioms and languages play multiple and diverse roles in the life-long learning challenges faced by each member of the community. Multilingual literacy, oriented towards the encounter and mutual knowledge of identities and cultures that coexist on the territory, is configured as a means and an end, a necessity and a strategy to promote some of the fundamental objectives supported by UNESCO and made explicit in the various Agendas, particularly in the 2030 Agenda. These include the relationship between languages, idioms, means and ends of intercultural encounters, declined into possible objectives of learning and use of second and vehicular languages for the construction of individual and participatory identity and power relations in a Learning City, with a specific focus on English as a linguistic and semiotic resource.
Nella prospettiva della Città che apprende, lingue e linguaggi rivestono ruoli molteplici e diversificati nelle sfide di apprendimento continuo (life-long learning) che ogni membro della comunità si trova ad affrontare. L’alfabetizzazione plurilinguistica, orientata all’incontro e alla conoscenza reciproca di identità e culture che coesistono sul territorio, si configura come mezzo e fine, necessità e strategia per promuovere alcuni degli obiettivi fondamentali sostenuti dall’UNESCO ed esplicitati nelle diverse Agende, in particolare in quella 2030. Tra questi, il rapporto tra lingue, linguaggi, mezzi e fini dell’incontro interculturale, declinati in possibili obiettivi di apprendimento e fruizione di lingue seconde e veicolari per la costruzione dell’identità individuale e partecipata e dei rapporti di potere in una Learning City, con un focus specifico sull’inglese come risorsa linguistica e semiotica.
Leproni, R. (2024). Lingue e linguaggi nella Città che apprende: alfabetizzazione plurilinguistica, incontro interculturale e valori UNESCO nella Learning City. In L. Azara (a cura di), Learning Cities. Sfide e prospettive delle città che apprendono (pp. 93-112). Carocci.
Lingue e linguaggi nella Città che apprende: alfabetizzazione plurilinguistica, incontro interculturale e valori UNESCO nella Learning City
Leproni, Raffaella
2024-01-01
Abstract
In the perspective of the Learning City, idioms and languages play multiple and diverse roles in the life-long learning challenges faced by each member of the community. Multilingual literacy, oriented towards the encounter and mutual knowledge of identities and cultures that coexist on the territory, is configured as a means and an end, a necessity and a strategy to promote some of the fundamental objectives supported by UNESCO and made explicit in the various Agendas, particularly in the 2030 Agenda. These include the relationship between languages, idioms, means and ends of intercultural encounters, declined into possible objectives of learning and use of second and vehicular languages for the construction of individual and participatory identity and power relations in a Learning City, with a specific focus on English as a linguistic and semiotic resource.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.