The contribution refers to established orientation practices within the National Third Sector Forum, grounded in research actions, in accordance with Italian legislation on the identification, evaluation, and certification of competences. With the contribution of the University, dedicated training paths have been developed for experienced professionals aimed at developing narrative orientation methods to accompany beneficiaries and facilitate their process of recognising strategic competences for personal and professional development, within the framework of lifelong guidance. Such subject-centered methods are aimed at supporting individuals in reconstructing their learning paths, which the most recent European guidelines consider a fundamental phase of the evaluation and certification process.
Il contributo fa riferimento a prassi di orientamento consolidate nell’ambito del Forum Nazionale Terzo Settore, fondate su azioni di ricerca, in coerenza con la normativa italiana sull’individuazione, valutazione e certificazione delle competenze. Con il contributo dell’Università, sono stati realizzati percorsi formativi dedicati a figure esperte e finalizzati allo sviluppo di metodi di orientamento di tipo narrativo, per accompagnare i beneficiari e facilitare il loro processo di riconoscimento delle competenze strategiche ai fini di uno sviluppo personale e professionale, nell’ottica dell’orientamento permanente. Tali metodi, centrati sul soggetto, sono finalizzati a sostenerlo nell’attività di ricostruzione del proprio percorso di apprendimento, che le più recenti linee di indirizzo europee considerano fase fondamentale del processo di valutazione e certificazione.
DI RIENZO, P., Serra, G. (2024). Pratiche di orientamento nel Terzo Settore: la formazione e la procedura di riconoscimento delle competenze strategiche.. In Lorenza Da Re (a cura di), Orientamento educativo e professionale. Teorie e pratiche e ricerche (pp. 221-233). Lecce : Pensa MultiMedia.
Pratiche di orientamento nel Terzo Settore: la formazione e la procedura di riconoscimento delle competenze strategiche.
Paolo Di Rienzo;Giovanni Serra
2024-01-01
Abstract
The contribution refers to established orientation practices within the National Third Sector Forum, grounded in research actions, in accordance with Italian legislation on the identification, evaluation, and certification of competences. With the contribution of the University, dedicated training paths have been developed for experienced professionals aimed at developing narrative orientation methods to accompany beneficiaries and facilitate their process of recognising strategic competences for personal and professional development, within the framework of lifelong guidance. Such subject-centered methods are aimed at supporting individuals in reconstructing their learning paths, which the most recent European guidelines consider a fundamental phase of the evaluation and certification process.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.