he aim of the essay is to propose a reading of the Elena Ferrante’s My Brilliant Friend tetralogy, focusing on the theme of work. Through the analysis of the main characters, Elena Greco and Raffaella Cerullo, the representation of the complex and conflicting relationship that links the issue of gender with the theme of work will be investigated. In order to grasp the particularity of Ferrante’s standpoint, the article retraces some positions of “Italian Radical Feminism”, the “Feminism of Difference”, and “Marxist Feminism”. Through these epistemologies, the paper shows how the idea of transformation of the Ferrantian representation begins, for women, if they become aware of the dominant relationships present in daily life, in the family and not only in the factory. In this context, My Brilliant Friend tetralogy narrates also the refusal to exercise the function and work of reproduction, which exploded in the feminist movements of the 1970s. However, the article shows how in Ferrante’s narrative there is, in nuce, also that process called «feminization of labour» (Morini), which we see widely deployed today, in neoliberal societies. Consequently, Ferrante proposes a twist of the «labour of writing», a movement that runs through the development of the relationship between Lenù and Lila, and which the article reads in the Foucaultian sense of parrhesia and Cavarerian of «desire to be narrated from the other woman». A fictional but at the same time political place, reminiscent of the famous phrase by Franco Fortini, «There is No True Life, If Not in the False One».
L’obiettivo del saggio è proporre una lettura della tetralogia di L’Amica geniale di Elena Ferrante mettendo al centro il tema del lavoro. Attraverso l’analisi dei personaggi principali, Elena Greco e Raffaella Cerullo, verrà indagata la rappresentazione del rapporto complesso e conflittuale che lega la questione di genere con la tematica del lavoro. Per poter cogliere la particolarità della posizione di Ferrante, nell’articolo si ripercorrono alcune posizioni del femminismo radicale, del femminismo della differenza e del femminismo marxista. Grazie a queste epistemologie, l’argomentazione mostra come l’idea di trasformazione sottesa alla rappresentazione del lavoro femminile ferrantiana, inizi, per le donne, nel prendere coscienza dei rapporti di dominio presenti nella quotidianità, nella famiglia e non solo nella fabbrica. Il ciclo di L’Amica geniale mette così in scena le conseguenze di quel rifiuto di esercitare la funzione e il lavoro di riproduzione esploso nei movimenti femministi degli anni ’70. Tuttavia, l’articolo mostra come nella narrazione ferrantiana ci sia, in nuce, anche quel processo chiamato «femminilizzazione del lavoro» (Morini), che oggi vediamo ampiamente dispiegato nelle società neoliberiste. Di conseguenza, Ferrante propone una torsione del «lavoro della scrittura», movimento che percorre lo sviluppo della relazione tra Lenù e Lila, e che l’articolo legge in senso foucaultiano di parresia e cavareriano di «desiderio di essere raccontata dall’altra». Un luogo finzionale ma al tempo stesso politico, che ricorda la famosa frase di Franco Fortini, «non si da vita vera se non nella falsa».
Pinto, I. (2018). Lavoro operaio, lavoro di cura e femminilizzazione del lavoro nella tetralogia de L’amica geniale di Elena Ferrante. L'OSPITE INGRATO, 3/4, 301-310.
Lavoro operaio, lavoro di cura e femminilizzazione del lavoro nella tetralogia de L’amica geniale di Elena Ferrante
Isabella Pinto
2018-01-01
Abstract
he aim of the essay is to propose a reading of the Elena Ferrante’s My Brilliant Friend tetralogy, focusing on the theme of work. Through the analysis of the main characters, Elena Greco and Raffaella Cerullo, the representation of the complex and conflicting relationship that links the issue of gender with the theme of work will be investigated. In order to grasp the particularity of Ferrante’s standpoint, the article retraces some positions of “Italian Radical Feminism”, the “Feminism of Difference”, and “Marxist Feminism”. Through these epistemologies, the paper shows how the idea of transformation of the Ferrantian representation begins, for women, if they become aware of the dominant relationships present in daily life, in the family and not only in the factory. In this context, My Brilliant Friend tetralogy narrates also the refusal to exercise the function and work of reproduction, which exploded in the feminist movements of the 1970s. However, the article shows how in Ferrante’s narrative there is, in nuce, also that process called «feminization of labour» (Morini), which we see widely deployed today, in neoliberal societies. Consequently, Ferrante proposes a twist of the «labour of writing», a movement that runs through the development of the relationship between Lenù and Lila, and which the article reads in the Foucaultian sense of parrhesia and Cavarerian of «desire to be narrated from the other woman». A fictional but at the same time political place, reminiscent of the famous phrase by Franco Fortini, «There is No True Life, If Not in the False One».I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.