The paper focuses on the widespread resurgence of the animated GIF in the contemporary mediascape. This outdated digital format’s current significance seems to lie in its ability to resolve the age-old dualism between still and moving images. The GIF’s looping structure is analysed as symptomatic of many facets of today’s online environment in relation to issues of embodiment, indexicality and desire. The GIF is investigated as an object of longing, a source of mirth, and a tool used to enrich online interactions. Finally, the performance of the self that it entails is interprete as centred on the category of affect.
L'articolo si focalizza sull'ampia rilevanza delle GIF animate nel panorama mediale contemporaneo. La ragione dell'attuale ritorno in auge di questo formato digitale datato sembra risiedere nella sua capacità di risolvere e sintetizzare in sé il dualismo fondativo tra l'immagine fissa e quella in movimento. Il loop che caratterizza le GIF è altresì interpretato come sintomatico del rapporto che il contesto online contemporaneo intrattiene con le dimensioni della corporeità, del desiderio e dell'indessicalità. La GIF è investigata come oggetto di brama nostalgica, come fonte di divertimento e come strumento di arricchimento delle forme dell'interazione digitale. Da ultimo, la performance del sé che essa consente evidenzia la centralità, nel vissuto mediale attuale, della categoria dell'affetto.
Marmo, L. (2016). Looping, Laughing, and Longing: The Animated GIF in the Contemporary Online Environment. COMUNICAZIONI SOCIALI, 38, 78-86.
Looping, Laughing, and Longing: The Animated GIF in the Contemporary Online Environment
Marmo L
2016-01-01
Abstract
The paper focuses on the widespread resurgence of the animated GIF in the contemporary mediascape. This outdated digital format’s current significance seems to lie in its ability to resolve the age-old dualism between still and moving images. The GIF’s looping structure is analysed as symptomatic of many facets of today’s online environment in relation to issues of embodiment, indexicality and desire. The GIF is investigated as an object of longing, a source of mirth, and a tool used to enrich online interactions. Finally, the performance of the self that it entails is interprete as centred on the category of affect.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.