Found in the Martini Marescotti tomb in Cerveteri, the Attic black-figure amphora by the Priam Painter preserved in the National Etruscan Museum of Villa Giulia shows as its main decoration a grape harvest with Dionysus and Satyrs on one side, and a group of nude maidens engaged in bathing and body care in a natural environment marked by water on the other. The rarity of the latter scene has made the amphora a point of reference in the study of women in ancient society, both for the dimension of bathing that presupposes nudity and for the reference to swimming. The study proposes a new interpretation of the images as a whole, in the light of the historical-cultural context in which the vase was produced.
Restituita dalla tomba Martini Marescotti a Cerveteri, l’anfora attica a figure nere del Pittore di Priamo conservata nel Museo Nazionale etrusco di Villa Giulia mostra come decorazione principale una vendemmia con Dioniso e Satiri su un lato, e un gruppo di fanciulle nude impegnate nel bagno e nella cura del corpo in un ambiente naturale, contraddistinto dall’acqua sull’altro. La rarità di quest’ultima scena ha reso l’anfora un punto di riferimento nello studio della donna nella società antica, sia per la dimensione del bagno che presuppone la nudità, sia per il rinvio al nuoto. Lo studio propone una nuova lettura delle immagini nel loro complesso, alla luce del contesto storico-culturale nel quale il vaso è stato prodotto.
Latini, A. (2024). Donne al bagno: Alcune osservazioni su un’anfora del Pittore di Priamo a Roma. RES PUBLICA LITTERARUM, XLVI(II), 9-36.
Donne al bagno: Alcune osservazioni su un’anfora del Pittore di Priamo a Roma.
Alexia Latini
2024-01-01
Abstract
Found in the Martini Marescotti tomb in Cerveteri, the Attic black-figure amphora by the Priam Painter preserved in the National Etruscan Museum of Villa Giulia shows as its main decoration a grape harvest with Dionysus and Satyrs on one side, and a group of nude maidens engaged in bathing and body care in a natural environment marked by water on the other. The rarity of the latter scene has made the amphora a point of reference in the study of women in ancient society, both for the dimension of bathing that presupposes nudity and for the reference to swimming. The study proposes a new interpretation of the images as a whole, in the light of the historical-cultural context in which the vase was produced.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


