The issue of “fair” compensation and the economic protection of professionals is inevitably intertwined with the assignment of positions in the public administration, opening up some interpretative questions. The approval of Legislative Decree 31 March 2023 n. 36 Code of public contracts and law. 21 April 2023 n. 49 Provisions regarding fair compensation for professional services within a short time of each other, requires the interpreter to observe, from a labor law perspective, the permeability relationships between the two regulations. The relationship between the two disciplines is particularly problematic in the difficult issue of the performance of intellectual work which, pursuant to art. 8 co. 2 Legislative Decree 36/2023, cannot be made free of charge, except in exceptional cases and subject to adequate justification. In the contribution, having reconstructed the orientations on the issue, it is highlighted how the intertwining of labor law and public law legislation risks determining, in the same way as an unacceptable interpre-tation proposed by the ANAC, gaps in economic protection for professionals. Making use of the most recent administrative jurisprudence, the A., traces interpretative lines and proposes functional operational solutions for a systematic reading of the regulatory framework.
Il tema del compenso “equo” e della tutela economica dei professionisti si intreccia inevitabilmente con l’affidamento degli incarichi nella pubblica amministrazione lasciando aperte alcune questioni interpretative. L’entrata in vigore del d.lgs. 31 marzo 2023, n. 36 Codice dei contratti pubblici e della l. 21 aprile 2023, n. 49 Disposizioni in materia di equo compenso delle prestazioni professionali, a distanza di poco tempo l’uno dall’altra, impone all’interprete di osservare, in prospettiva giuslavoristica, i rapporti di permeabilità tra le due norme. Il rapporto tra le due discipline si presenta particolarmente problematico nell’irrisolta questione delle prestazioni d’opera intellettuale che, ai sensi dell’art. 8, c. 2, d.lgs. n. 36/2023, non possono essere rese gratuitamente dai professionisti, se non in casi eccezionali e previa adeguata motivazione. Nel contributo, ricostruite le coordinate ermeneutiche della questione, si evidenzia come l’intreccio tra la normativa giuslavoristica e quella giuspubblicistica rischi di determinare, alla stregua di una non condivisibile interpretazione proposta dall’ANAC, vuoti di tutela economica per i professionisti. Su tali spazi l’A., avvalendosi anche dei recenti arresti della giurisprudenza amministrativa, prova a tracciare delle linee interpretative e a proporre delle soluzioni operative funzionali ad una lettura sistematica del quadro regolatorio.
Lamberti, F. (2024). Equo compenso e appalti pubblici: correlazioni, interferenze e possibili soluzioni tra discipline non dialoganti. IL LAVORO NELLE PUBBLICHE AMMINISTRAZIONI(4), 671-690.
Equo compenso e appalti pubblici: correlazioni, interferenze e possibili soluzioni tra discipline non dialoganti
Fabiola Lamberti
2024-01-01
Abstract
The issue of “fair” compensation and the economic protection of professionals is inevitably intertwined with the assignment of positions in the public administration, opening up some interpretative questions. The approval of Legislative Decree 31 March 2023 n. 36 Code of public contracts and law. 21 April 2023 n. 49 Provisions regarding fair compensation for professional services within a short time of each other, requires the interpreter to observe, from a labor law perspective, the permeability relationships between the two regulations. The relationship between the two disciplines is particularly problematic in the difficult issue of the performance of intellectual work which, pursuant to art. 8 co. 2 Legislative Decree 36/2023, cannot be made free of charge, except in exceptional cases and subject to adequate justification. In the contribution, having reconstructed the orientations on the issue, it is highlighted how the intertwining of labor law and public law legislation risks determining, in the same way as an unacceptable interpre-tation proposed by the ANAC, gaps in economic protection for professionals. Making use of the most recent administrative jurisprudence, the A., traces interpretative lines and proposes functional operational solutions for a systematic reading of the regulatory framework.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.