Abstract · On the sophia of poetics. Limits of scientific and technological knowledge in the education of human beings. The term ‘sciences’, which has become almost a necessary label to mark training in educational professions, risks obscuring dimensions of human nature that reject any logical-rational reductionism, particularly the poetic dimension. Gathering the nucleus of this poetic dimension around the Platonic/Aristotelian concept of mimesis, this article alludes to the benefits that a reconsideration of this concept could bring to the individual and to coexistence within the complexities that mark current events. Keywords · Mimesis, Poetic Education, Aesthetic Education, Poetics, Aristotle.
Riassunto · Il termine “scienze”, diventato quasi un marchio necessario per segnare la formazione ai mestieri dell’educativo, rischia di oscurare dimensioni della natura umana che rifiutano ogni riduzionismo logico-razionale, in particolare la dimensione poetica. Raccogliendo il nucleo di questa dimensione poetica attorno al concetto platonico/aristotelico di mimesis, si accenna ai benefici che una riconsiderazione di essa potrebbe portare al singolo e alla convivenza nella complessità che segna l’attualità. Parole chiave · mimesis, educazione poetica, educazione estetica, Poetica, Aristotele.
Scaramuzzo, G. (2024). Sulla sophia della poetica. Ovvero i limiti del sapere scientifico e tecnologico nella formazione dell’essere umano. RASSEGNA DI PEDAGOGIA, LXXXII(1-4), 289-300.
Sulla sophia della poetica. Ovvero i limiti del sapere scientifico e tecnologico nella formazione dell’essere umano
gilberto scaramuzzo
2024-01-01
Abstract
Abstract · On the sophia of poetics. Limits of scientific and technological knowledge in the education of human beings. The term ‘sciences’, which has become almost a necessary label to mark training in educational professions, risks obscuring dimensions of human nature that reject any logical-rational reductionism, particularly the poetic dimension. Gathering the nucleus of this poetic dimension around the Platonic/Aristotelian concept of mimesis, this article alludes to the benefits that a reconsideration of this concept could bring to the individual and to coexistence within the complexities that mark current events. Keywords · Mimesis, Poetic Education, Aesthetic Education, Poetics, Aristotle.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.