Looking at the historiography of Italian television, corporate publicity constitutes almost an invisible area of scientific investigation. It is from this assumption that the current study offers an examination of a corpus of magazines published by Rai between 1954 and 1976. Along with the company’s most famous and enduring house organ, the «Radiocorriere», the public broadcasting service launched a vigorous editorial activity, which is particularly valuable in unveiling the production and promotional cultures of a twenty-year period that was particularly significant for the development of public broadcasting. Especially in the case of «La nostra Rai», the genealogy of the magazine, as well as its content proposal and its main editorial layouts, are worthy of a dedicated study. In addition to an initial repertory of materials, the contribution is completed by indepth interviews with professionals and other insiders. In this overview, attention is also paid to the strategies of identity construction and corporate image implicated in the circulation of the magazine, to be framed as the result of a considerable effort of legitimisation which textualises industrial cultures and practices.

Se si guarda alla storiografia della televisione italiana, la pubblicistica aziendale sembra costituire un cono d’ombra della ricerca accademica. È da questo presupposto che il presente studio prende le mosse, offrendo la disamina di un corpus di riviste edito dalla Rai tra il 1954 e il 1976. Accanto al più celebre e duraturo house organ aziendale, il «Radiocorriere», il servizio pubblico radiotelevisivo ha infatti dato avvio a una vivace attività editoriale, particolarmente preziosa per aprire uno squarcio sulle culture produttive e promozionali di un ventennio particolarmente significativo per lo sviluppo del broadcasting pubblico. Soprattutto nel caso de «La nostra Rai», a essere meritevoli di approfondimento sono la genealogia della rivista, così come la proposta di contenuti e i suoi principali meccanismi editoriali. Oltre a un primo repertoriamento dei materiali, il contributo è completato da interviste in profondità a professionisti e testimoni. In questa panoramica attenzione è inoltre riservata alle strategie di costruzione dell’identità e dell’immagine aziendale implicate nella diffusione della testata, frutto di un notevole sforzo di legittimazione che finisce per testualizzare culture e pratiche industriali.

Perrotta, M., Rossi, E. (2025). «Questa è la nostra Rai». Vent’anni di emittenza televisiva nelle riviste aziendali del servizio pubblico. IMAGO, XV(29), 83-100.

«Questa è la nostra Rai». Vent’anni di emittenza televisiva nelle riviste aziendali del servizio pubblico

Marta Perrotta;
2025-01-01

Abstract

Looking at the historiography of Italian television, corporate publicity constitutes almost an invisible area of scientific investigation. It is from this assumption that the current study offers an examination of a corpus of magazines published by Rai between 1954 and 1976. Along with the company’s most famous and enduring house organ, the «Radiocorriere», the public broadcasting service launched a vigorous editorial activity, which is particularly valuable in unveiling the production and promotional cultures of a twenty-year period that was particularly significant for the development of public broadcasting. Especially in the case of «La nostra Rai», the genealogy of the magazine, as well as its content proposal and its main editorial layouts, are worthy of a dedicated study. In addition to an initial repertory of materials, the contribution is completed by indepth interviews with professionals and other insiders. In this overview, attention is also paid to the strategies of identity construction and corporate image implicated in the circulation of the magazine, to be framed as the result of a considerable effort of legitimisation which textualises industrial cultures and practices.
2025
Se si guarda alla storiografia della televisione italiana, la pubblicistica aziendale sembra costituire un cono d’ombra della ricerca accademica. È da questo presupposto che il presente studio prende le mosse, offrendo la disamina di un corpus di riviste edito dalla Rai tra il 1954 e il 1976. Accanto al più celebre e duraturo house organ aziendale, il «Radiocorriere», il servizio pubblico radiotelevisivo ha infatti dato avvio a una vivace attività editoriale, particolarmente preziosa per aprire uno squarcio sulle culture produttive e promozionali di un ventennio particolarmente significativo per lo sviluppo del broadcasting pubblico. Soprattutto nel caso de «La nostra Rai», a essere meritevoli di approfondimento sono la genealogia della rivista, così come la proposta di contenuti e i suoi principali meccanismi editoriali. Oltre a un primo repertoriamento dei materiali, il contributo è completato da interviste in profondità a professionisti e testimoni. In questa panoramica attenzione è inoltre riservata alle strategie di costruzione dell’identità e dell’immagine aziendale implicate nella diffusione della testata, frutto di un notevole sforzo di legittimazione che finisce per testualizzare culture e pratiche industriali.
Perrotta, M., Rossi, E. (2025). «Questa è la nostra Rai». Vent’anni di emittenza televisiva nelle riviste aziendali del servizio pubblico. IMAGO, XV(29), 83-100.
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