Europe’s growing multicultural classrooms present both opportuni- ties and challenges. While diversity enriches the learning environment, ethnic minority students can face unequal experiences due to implicit bias held by teachers. This chapter explores the social aspects impacting these students, focusing on how unconscious stereotypes, attitudes, and prejudices influence their educational experience. We delve into the theoretical distinctions between attitudes, stereotypes, and prejudice, emphasizing the concept of implicit bias. Research demonstrates that teachers may hold unconscious negative biases towards ethnic minority students, impacting expectations, judgments, and interactions with them. These biases can manifest in areas like grading, disci- pline, and classroom engagement, ultimately affecting academic achievement and student well-being.
La crescente multiculturalità delle classi in Europa presenta sia opportunità che sfide. Da un lato, la diversità arricchisce l’ambiente di appren- dimento, ma dall’altro gli studenti di minoranze etniche possono affrontare esperienze inique a causa dei pregiudizi impliciti degli insegnanti. Questo capitolo esplora gli aspetti sociali che impattano su questi studenti, concentran- dosi su come stereotipi, atteggiamenti e pregiudizi impliciti influenzino la loro esperienza educativa. Approfondiremo le distinzioni teoriche tra atteggiamenti, stereotipi e pregiudizi, sottolineando il concetto di pregiudizio implicito. La ricerca dimostra che gli insegnanti possono avere pregiudizi impliciti negativi nei confronti degli studenti di minoranza etnica, che influenzano aspettative, giudizi e interazioni con loro. Questi pregiudizi possono manifestarsi in aree come la valutazione, la disciplina e il coinvolgimento in classe, influenzando in ultima analisi il rendimento scolastico e il benessere degli studenti.
Costa, S., Pirchio, S. (2025). Social aspects in multicultural educational context. In B.K. Susanne Lippert (a cura di), PRASSI LINGUISTICHE E ISTRUZIONE NELLE SOCIETÀ D’IMMIGRAZIONE. Roma : Roma Tre Press.
Social aspects in multicultural educational context
Sara Costa;
2025-01-01
Abstract
Europe’s growing multicultural classrooms present both opportuni- ties and challenges. While diversity enriches the learning environment, ethnic minority students can face unequal experiences due to implicit bias held by teachers. This chapter explores the social aspects impacting these students, focusing on how unconscious stereotypes, attitudes, and prejudices influence their educational experience. We delve into the theoretical distinctions between attitudes, stereotypes, and prejudice, emphasizing the concept of implicit bias. Research demonstrates that teachers may hold unconscious negative biases towards ethnic minority students, impacting expectations, judgments, and interactions with them. These biases can manifest in areas like grading, disci- pline, and classroom engagement, ultimately affecting academic achievement and student well-being.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


