The paper explores the symbolic potential of visual me-taphor as a cognitive tool in children’s literature, with particular attention to picturebooks and the representation of disability. Through a selection of contemporary works, it examines how disability is currently depicted using narrative and iconographic strategies that depart from traditional portrayals, and how metaphor can contribute to fostering a more complex image and an inclusive vision.
Il contributo indaga il potenziale simbolico della metafora visiva come strumento conoscitivo nella letteratura per l’infanzia, con particolare attenzione agli albi illustrati e alla rappresentazione della disabilità. Attraverso una selezione di opere contemporanee, si esplora come la disabilità sia oggi raffigurata attraverso strategie narrative e iconografiche rinnovate rispetto al passato e come la metafora possa contribuire a promuoverne un’immagine complessa e una visione inclusiva.
Lepri, C., Pacelli, S. (2025). Oltre le barriere. Metafore della disabilità negli albi illustrati. MEDICAL HUMANITIES & MEDICINA NARRATIVA(1), 87-101 [10.53136/97912218193807].
Oltre le barriere. Metafore della disabilità negli albi illustrati
Chiara Lepri;Silvia Pacelli
2025-01-01
Abstract
The paper explores the symbolic potential of visual me-taphor as a cognitive tool in children’s literature, with particular attention to picturebooks and the representation of disability. Through a selection of contemporary works, it examines how disability is currently depicted using narrative and iconographic strategies that depart from traditional portrayals, and how metaphor can contribute to fostering a more complex image and an inclusive vision.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


