The work presents the result of a research aimed at investigating the discipline concerning the streets of Rome, addressed to the study of how it has changed over time, how the regulation of maintenance has advanced, and in particular how the paving technique and the care of urban environments have evolved. This second contribution, which is in continuity with the article published in the previous issue of this journal, continues the analysis, based on historical‑archival sources, of the theoretical and operational development of this non‑secondary component of urban history. The jurisdiction of the roads, it is demonstrated, is closely related to the policies of management and administration and its evolution accompanies the technological progress that, through successive experiments, led to the definition of historical urban landscapes and the multifaceted and articulated declination of premodern pavements. A heritage now threatened with extinction due to contemporary choices oriented to the homologation of road surfaces of the city.
Il lavoro che si presenta è l’esito di una ricerca volta ad indagare la disciplina relativa alle strade di Roma, allo studio di come questa sia cambiata nel corso del tempo, di come sia mutata la gestione della manutenzione, ed in particolare di come si sia trasformata la tecnica di pavimentazione e la cura degli ambienti urbani. In questo secondo contributo che si pone in continuità con l’articolo pubblicato nel precedente numero di questa rivista, si prosegue l’analisi, basata su fonti storiche‐archivistiche, dello sviluppo teorico e operativo di questa componente non secondaria della storia urbana. La giurisdizione delle strade, si dimostra, è strettamente correlata alle politiche di gestione e amministrazione e la sua evoluzione accompagna il progresso tecnologico che, attraverso successive sperimentazioni, ha condotto alla definizione dei panorami urbani storici e alla declinazione poliedrica e articolata delle pavimentazioni premoderne. Un patrimonio oggi a rischio di estinzione a causa delle scelte contemporanee orientate alla omologazione dei manti stradali della città.
Geremia, F. (2025). La pavimentazione stradale storica in area romana. Regola dell’arte e sue declinazioni operative. Dal XVII secolo a Roma Capitale. STORIA DELL'URBANISTICA, 16/2024, 202-223 [10.17401/su.16.fg10].
La pavimentazione stradale storica in area romana. Regola dell’arte e sue declinazioni operative. Dal XVII secolo a Roma Capitale
Francesca Geremia
2025-01-01
Abstract
The work presents the result of a research aimed at investigating the discipline concerning the streets of Rome, addressed to the study of how it has changed over time, how the regulation of maintenance has advanced, and in particular how the paving technique and the care of urban environments have evolved. This second contribution, which is in continuity with the article published in the previous issue of this journal, continues the analysis, based on historical‑archival sources, of the theoretical and operational development of this non‑secondary component of urban history. The jurisdiction of the roads, it is demonstrated, is closely related to the policies of management and administration and its evolution accompanies the technological progress that, through successive experiments, led to the definition of historical urban landscapes and the multifaceted and articulated declination of premodern pavements. A heritage now threatened with extinction due to contemporary choices oriented to the homologation of road surfaces of the city.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


