The paper intends to investigate the possibility of rethinking the community as an organisational system of further, new and other educability in order to promote new working practices with particular reference to young people. It is structured in three main sections: 1) the conceptual framework of the community as a pedagogical category, the basic assumptions (community, active citizenship, re-generative capacity, formative capital) and the theoretical implications; 2) the critical analysis of the relationship between professional action and identity; 3) the importance of community work as a generative process of new talents on the basis of a project action called “Wellbeing in common” promoted by the Department for Family Policies.
Il contributo intende indagare la possibilità di ripensare la comunità come sistema organizzativo di ulteriore, nuova e altra educabilità al fine di promuovere nuove pratiche di lavoro con particolare riferimento ai giovani. Si struttura in tre sezioni principali: 1) la cornice concettuale della comunità come categoria pedagogica, gli assunti di base (comunità, cittadinanza attiva, capacità ri-generativa, capitale formativo) e le implicazioni teoriche; 2) l’analisi critica del rapporto tra agire professionale e identità; 3) l’importanza del lavoro di comunità come processo generativo di nuovi talenti sulla base di un’azione progettuale chiamata “Benessere in comune” promossa dal Dipartimento per le politiche della Famiglia.
Pignalberi, C. (2024). La comunità come spazio generativo di apprendimento e nuove pratiche di sviluppo umano per i giovani: verso il modello delle Fabbriche del Lavoro per lo sviluppo locale. PERSONAE, 3(2), 96-109.
La comunità come spazio generativo di apprendimento e nuove pratiche di sviluppo umano per i giovani: verso il modello delle Fabbriche del Lavoro per lo sviluppo locale
Claudio Pignalberi
2024-01-01
Abstract
The paper intends to investigate the possibility of rethinking the community as an organisational system of further, new and other educability in order to promote new working practices with particular reference to young people. It is structured in three main sections: 1) the conceptual framework of the community as a pedagogical category, the basic assumptions (community, active citizenship, re-generative capacity, formative capital) and the theoretical implications; 2) the critical analysis of the relationship between professional action and identity; 3) the importance of community work as a generative process of new talents on the basis of a project action called “Wellbeing in common” promoted by the Department for Family Policies.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


