This paper aims to promote a reflection on the current role of heritage and on the blunders, misunderstandings, and critical issues that gravitate around this question. The great attention given to the heritage issue is a symptom of a crisis condition in which cultural fruition becomes an induced need and an antidote to the evils of modernity. In this scenario, the alienation of the cultural good from its context takes place, allowing its commodification. A long process – if one traces it back to the eighteenth-century antiquarian trend – has determined this progressive estrangement from contexts, through which places from being real have become instruments of nostalgic memory. Their narration, or storytelling, keeps them alive and allowing them to survive. At the same time, however, it risks presenting them according to an altered and distorted point of view, pre-ordained by a few and handed over to the collective.It is necessary to attempt to go back to the origin of the narrative, to leave the simulacrum and return to concreteness. Recover what has made places what they are: the almost magical tangle of geographical, territorial, cultural, and economic data.
Il saggio vuole offrire una riflessione sull’attuale ruolo del patrimonio, e su quali siano gli abbagli, i fraintendimenti e le criticità che gravitano attorno a tale questione. La grande attenzione posta al tema patrimoniale è infatti, di per sé, sintomo di una condizione di crisi nella quale la fruizione culturale diviene bisogno indotto e antidoto ai mali della modernità. In questo scenario, il bene culturale è separato dal suo contesto, ed è proprio tale condizione che ne permette la sua mercificazione. Un lungo processo, se lo si fa risalire alla tendenza antiquaria settecentesca, ha determinato questo progressivo allontanamento dai contesti, nel corso del quale i luoghi da reali sono divenuti strumento della memoria nostalgica. Il loro racconto, lo storytelling, li tiene in vita, ne permette la sopravvivenza. Al contempo, tuttavia, rischia di presentarli secondo un punto di vista serrato e falsato, preordinato da pochi e consegnato alla collettività. È necessario tentare di risalire all’origine della narrazione, abbandonare il simulacro e tornare alla realtà. Recuperare ciò che ha reso i luoghi ciò che sono: il groviglio quasi magico di dati geografici, territoriali, culturali ed economici.
Casadei, C. (2024). La propaganda culturale. Dal luogo reale al luogo strumento della memoria nostalgica. QUAD, 7. Knowledge and design for heritage, 115-126.
La propaganda culturale. Dal luogo reale al luogo strumento della memoria nostalgica
c. casadei
Writing – Original Draft Preparation
2024-01-01
Abstract
This paper aims to promote a reflection on the current role of heritage and on the blunders, misunderstandings, and critical issues that gravitate around this question. The great attention given to the heritage issue is a symptom of a crisis condition in which cultural fruition becomes an induced need and an antidote to the evils of modernity. In this scenario, the alienation of the cultural good from its context takes place, allowing its commodification. A long process – if one traces it back to the eighteenth-century antiquarian trend – has determined this progressive estrangement from contexts, through which places from being real have become instruments of nostalgic memory. Their narration, or storytelling, keeps them alive and allowing them to survive. At the same time, however, it risks presenting them according to an altered and distorted point of view, pre-ordained by a few and handed over to the collective.It is necessary to attempt to go back to the origin of the narrative, to leave the simulacrum and return to concreteness. Recover what has made places what they are: the almost magical tangle of geographical, territorial, cultural, and economic data.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


