This paper examines the role of volunteering in later life as a context for learning and personal development, consistent with a life span developmental perspective. Participation in volunteer activities provides older adults with meaningful opportunities to enhance emotional well-being, mitigate cognitive decline, and develop social and civic competencies. Moreover, volunteering constitutes a vehicle for promoting lifelong learning, articulating a sense of care for the community, and sustaining the potential for personal growth and transformation. Drawing on data from a national survey on volunteers’ competences and a critical review of the relevant literature, this contribution underscores the potential of volunteering as an expression of generativity and as a means of recognizing and valorizing the competencies of older adults.
Il presente saggio esplora il ruolo del volontariato nella terza età come contesto di apprendimento e sviluppo personale, in linea con la prospettiva del life span. L’impegno in attività di volontariato offre agli anziani opportunità significative per il benessere emotivo, la riduzione del declino cognitivo, lo sviluppo di competenze sociali e di cittadinanza. Inoltre, il volontariato rappresenta un mezzo per alimentare l’apprendimento permanente, esprimere la dimensione del prendersi cura della comunità e mantenere vive le prospettive di cambiamento e crescita personale. Attraverso l’analisi dei dati di una survey nazionale sulle competenze dei volontari e una disamina della letteratura esistente, questo contributo mette in luce le potenzialità del volontariato come strumento di espressione della generatività e di valorizzazione delle competenze degli anziani.
Di Rienzo, P., Serra, G. (2025). Il volontariato come contesto di apprendimento per l’invecchiamento attivo. In B.M. Boffo V. (a cura di), Accompagnare la longevità. Buone pratiche educative e formative per l’invecchiamento attivo (pp. 255-267). Firenze : Firenze University Press.
Il volontariato come contesto di apprendimento per l’invecchiamento attivo
Paolo Di Rienzo;Giovanni Serra
2025-01-01
Abstract
This paper examines the role of volunteering in later life as a context for learning and personal development, consistent with a life span developmental perspective. Participation in volunteer activities provides older adults with meaningful opportunities to enhance emotional well-being, mitigate cognitive decline, and develop social and civic competencies. Moreover, volunteering constitutes a vehicle for promoting lifelong learning, articulating a sense of care for the community, and sustaining the potential for personal growth and transformation. Drawing on data from a national survey on volunteers’ competences and a critical review of the relevant literature, this contribution underscores the potential of volunteering as an expression of generativity and as a means of recognizing and valorizing the competencies of older adults.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


