In this article, the authors focus on the political and cultural assumptions inherent in the Life Project, and analyse the related pedagogical issues. If we move away from framing the Life Project as a technical, bureaucratic and administrative tool, and instead recognise it as a means of authentically personalizliving, it becomes clear that it cannot be placed, in Gestalt sense, against a background of meaning that has only pedagogical coordinates, but also social, cultural and political ones. After a preface in which they address the legacy of the current debate stemming from the struggles of movements for the emancipation, empowerment, and self-determination of disabled people, the authors turn their attention to some highly relevant and topical educational issues, such as stigma, hate speech, and sentimental education.
Nel presente contributo gli autori soffermano l’attenzione su quelli che possono essere definiti i presupposti politico-culturali, con una analisi delle correlate questioni pedagogiche, inerenti al Progetto di Vita. In effetti, se si esce dalla logica (e dal rischio) di inquadrare il PdV come uno strumento a carattere tecnico-burocratico-amministrativo e si approda all’idea che sia un mediatore per attivare autenticamente processi di autodeterminazione e autorealizzazione nella prospettiva della vita indipendente, appare chiara l’impossibilità di collocare, gestalticamente, tale figura su uno sfondo di senso che ha coordinate certamente pedagogiche ma anche, e per l’appunto, sociali, culturali e politiche. In tal senso, gli autori dopo una premessa nella quale riprendono le fila del lascito all’attuale dibattito derivante dalle lotte dei movimenti per l’emancipazione, per l’empowerment e per l’autodeterminazione delle persone disabili, soffermano l’attenzione su alcuni temi educativi di grande attualità e rilevanza, come quello dello stigma, dell’hate speech e dell’educazione sentimentale.
Leggieri, M., Crescenza, G., Bocci, F. (2025). Sfondi, presupposti politico-culturali e questioni pedagogiche emergenti attorno al Progetto di Vita. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 16(2), 88-105 [10.3280/ess2-2025oa21248].
Sfondi, presupposti politico-culturali e questioni pedagogiche emergenti attorno al Progetto di Vita
LEGGIERI Marco
;CRESCENZA Giorgio;BOCCI Fabio
2025-01-01
Abstract
In this article, the authors focus on the political and cultural assumptions inherent in the Life Project, and analyse the related pedagogical issues. If we move away from framing the Life Project as a technical, bureaucratic and administrative tool, and instead recognise it as a means of authentically personalizliving, it becomes clear that it cannot be placed, in Gestalt sense, against a background of meaning that has only pedagogical coordinates, but also social, cultural and political ones. After a preface in which they address the legacy of the current debate stemming from the struggles of movements for the emancipation, empowerment, and self-determination of disabled people, the authors turn their attention to some highly relevant and topical educational issues, such as stigma, hate speech, and sentimental education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


