In order to address pragmatic issues with their students, teachers need access to empirical data and research results on how speech acts are performed by native speakers of the target language in various contexts. The present paper aims at exploring how the invitation-refusal sequence is realised in a sample of semi-spontaneous interactions between young speakers of Italian at an intermediate social distance. The study focuses specifically on the role of insistence in the context of an informal invitation to a party. 94 invitation-refusal dialogues performed by university students residing in Rome’s area are analysed. Results show that insistence after a refusal is a frequent and expected reaction, even though not always produced. This reveals some similarities between Italian language/culture and some South- American cultures where insistence seems to be a “necessary” routine that helps strengthen the links of affiliation among community members.
Affinché gli insegnanti di lingua seconda possano affrontare con gli studenti anche fenomeni pertinenti al livello della pragmatica è importante che abbiano accesso a dati empirici e risultati della ricerca su come i parlanti della lingua bersaglio realizzano vari atti linguistici in diversi contesti. Il presente contributo intende esplorare le modalità di realizzazione della sequenza invitorifiuto in un campione di interazioni semispontanee tra giovani parlanti di italiano con un grado medio di confidenza, focalizzandosi in particolare sul ruolo dell’insistenza nel contesto di un invito informale a una festa. Si analizzano 94 roleplay di invito-rifiuto interpretati da studenti universitari residenti nella zona di Roma. I risultati mostrano che l’insistenza di fronte al rifiuto è una reazione frequente e attesa, benché non sempre presente. Ciò rivela qualche analogia tra la lingua/cultura italiana e alcune culture sudamericane nelle quali l’insistenza sembra essere addirittura una routine “necessaria”, utile a rafforzare i legami di affiliazione tra i membri della comunità.
Nuzzo, E. (2019). “Dai fallo per me!” L’insistenza di fronte a un rifiuto: evidenze empiriche per la didattica dell’italiano a stranieri. CUADERNOS DE FILOLOGÍA ITALIANA, 26, 75-91 [10.5209/cfit.61495].
“Dai fallo per me!” L’insistenza di fronte a un rifiuto: evidenze empiriche per la didattica dell’italiano a stranieri
Nuzzo, Elena
2019-01-01
Abstract
In order to address pragmatic issues with their students, teachers need access to empirical data and research results on how speech acts are performed by native speakers of the target language in various contexts. The present paper aims at exploring how the invitation-refusal sequence is realised in a sample of semi-spontaneous interactions between young speakers of Italian at an intermediate social distance. The study focuses specifically on the role of insistence in the context of an informal invitation to a party. 94 invitation-refusal dialogues performed by university students residing in Rome’s area are analysed. Results show that insistence after a refusal is a frequent and expected reaction, even though not always produced. This reveals some similarities between Italian language/culture and some South- American cultures where insistence seems to be a “necessary” routine that helps strengthen the links of affiliation among community members.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.