The present study aims to examine the relationships between affective dimensions (psychological distress and levels of experienced anxiety and anger), relational dimensions (interaction with the university context) and the risk of drop-out in a sample of 128 university students (88.8% women, average age 21), recruited through the Ongoing University Guidance Service of the Department of Education at Roma Tre University, and during the university laboratory exercises. Students filled a battery of online questionnaires, which included: a) a drop-out intention scale; b) the STAI-Y assessing anxiety levels; c) the STAXI evaluating anger levels; d) the OQ-45.2 assessing psychological distress; e) a short scale assessing the quality of engagement with university context. Statistical analyses showed positive correlations between drop-out intention and anxiety, anger levels and psychological distress. Negative correlations between drop-out and poor quality of engagement with university were also revealed. Regression models indicate that high scores of socio-relational problems, inadequate student-teacher relationship and high levels of self- directed anger predict drop-out intention. A mediation analysis reveals the quality of the student-teacher relationship as a mediator between psychological distress and the intention of abandonment, highlighting the central role of the educational and didactic relationship.

Il presente studio si propone di esaminare le relazioni tra dimensioni affettive (distress psicologico e livelli di ansia e rabbia esperiti), dimensioni relazionali (interazione con il contesto universitario) e rischio di drop-out in un campione di 128 studenti universitari (88,8% donne, età media 21 anni) reclutati attraverso il Servizio di Orientamento Universitario in itinere del Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Ateneo Roma Tre e durante le esercitazioni didattiche universitarie. Gli studenti hanno compilato una batteria di questionari online, che comprendeva: a) una scala di intenzione di drop-out; b) lo STAI-Y per valutare i livelli di ansia; c) lo STAXI per valutare i livelli di rabbia; d) l’OQ-45.2 per valutare il distress psicologico; e) una breve scala per rilevare l’interazione con il contesto universitario. Le analisi statistiche hanno mostrato correlazioni positive tra intenzione di abbandono e livelli di ansia, rabbia e disagio psicologico. Sono state inoltre rilevate correlazioni negative tra abbandono scolastico e scarsa qualità dell’interazione con il contesto. I modelli di regressione indicano che punteggi elevati di problemi socio-relazionali, inadeguato rapporto studente-insegnante e alti livelli di rabbia autodiretta predicono l'intenzione di abbandono. Un'analisi della mediazione rivela la qualità della relazione studente-insegnante quale mediatore tra disagio psicologico e intenzione di abbandono, evidenziando il ruolo centrale della relazione educativa e didattica.

Biasi, V., De Vincenzo, C., Fagioli, S. (2021). The evaluation of individual and relational factors in university drop-out through a statistical analysis model of mediation / La valutazione di fattori individuali e relazionali nella dispersione universitaria attraverso un modello di analisi statistica della mediazione. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 13(3), 205-218.

The evaluation of individual and relational factors in university drop-out through a statistical analysis model of mediation / La valutazione di fattori individuali e relazionali nella dispersione universitaria attraverso un modello di analisi statistica della mediazione

Biasi V.
Conceptualization
;
De Vincenzo C.;Fagioli S.
Methodology
2021-01-01

Abstract

Il presente studio si propone di esaminare le relazioni tra dimensioni affettive (distress psicologico e livelli di ansia e rabbia esperiti), dimensioni relazionali (interazione con il contesto universitario) e rischio di drop-out in un campione di 128 studenti universitari (88,8% donne, età media 21 anni) reclutati attraverso il Servizio di Orientamento Universitario in itinere del Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Ateneo Roma Tre e durante le esercitazioni didattiche universitarie. Gli studenti hanno compilato una batteria di questionari online, che comprendeva: a) una scala di intenzione di drop-out; b) lo STAI-Y per valutare i livelli di ansia; c) lo STAXI per valutare i livelli di rabbia; d) l’OQ-45.2 per valutare il distress psicologico; e) una breve scala per rilevare l’interazione con il contesto universitario. Le analisi statistiche hanno mostrato correlazioni positive tra intenzione di abbandono e livelli di ansia, rabbia e disagio psicologico. Sono state inoltre rilevate correlazioni negative tra abbandono scolastico e scarsa qualità dell’interazione con il contesto. I modelli di regressione indicano che punteggi elevati di problemi socio-relazionali, inadeguato rapporto studente-insegnante e alti livelli di rabbia autodiretta predicono l'intenzione di abbandono. Un'analisi della mediazione rivela la qualità della relazione studente-insegnante quale mediatore tra disagio psicologico e intenzione di abbandono, evidenziando il ruolo centrale della relazione educativa e didattica.
The present study aims to examine the relationships between affective dimensions (psychological distress and levels of experienced anxiety and anger), relational dimensions (interaction with the university context) and the risk of drop-out in a sample of 128 university students (88.8% women, average age 21), recruited through the Ongoing University Guidance Service of the Department of Education at Roma Tre University, and during the university laboratory exercises. Students filled a battery of online questionnaires, which included: a) a drop-out intention scale; b) the STAI-Y assessing anxiety levels; c) the STAXI evaluating anger levels; d) the OQ-45.2 assessing psychological distress; e) a short scale assessing the quality of engagement with university context. Statistical analyses showed positive correlations between drop-out intention and anxiety, anger levels and psychological distress. Negative correlations between drop-out and poor quality of engagement with university were also revealed. Regression models indicate that high scores of socio-relational problems, inadequate student-teacher relationship and high levels of self- directed anger predict drop-out intention. A mediation analysis reveals the quality of the student-teacher relationship as a mediator between psychological distress and the intention of abandonment, highlighting the central role of the educational and didactic relationship.
Biasi, V., De Vincenzo, C., Fagioli, S. (2021). The evaluation of individual and relational factors in university drop-out through a statistical analysis model of mediation / La valutazione di fattori individuali e relazionali nella dispersione universitaria attraverso un modello di analisi statistica della mediazione. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 13(3), 205-218.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/391210
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact