The recognition of competences and access to education and training courses for adult immigrants is essential to ensure quality social, professional and cultural inclusion paths. These are complex paths whose implementation requires, in the first place, the intervention and collaboration of multiple institutional actors. Secondly, it is necessary to look at the needs of adult immigrants without generalizations, taking into account that they are people with extremely heterogeneous histories, resources, potentials that require personalized inclusion paths. The article presents the research results relating to the representations provided by stakeholders on the subject of recognizing the competences of sub-Saharan adult immigrants and the narrative biographical approach as an element of personalization. The importance of adopting an intercultural approach on the part of operators and modular tools for implementing the practices was noted.
Il riconoscimento delle competenze e l’accesso a percorsi di istruzione e formazione per gli immigrati adulti è fondamentale per garantire percorsi di inclusione sociale, professionale e culturale di qualità. Sono percorsi complessi la cui realizzazione richiede, in primo luogo, l’intervento e la collaborazione di molteplici attori istituzionali. In secondo luogo, è necessario guardare ai bisogni degli immigrati adulti senza generalizzazioni, tenendo conto che si tratta di persone con storie, risorse, potenzialità estremamente eterogenee che richiedono percorsi di inclusione personalizzati. L’articolo presenta i risultati di ricerca relativi alle rappresentazioni fornite dagli di stakeholder sul tema del riconoscimento delle competenze degl i immigrat i adul t i subsahar iani e dell’approccio biografico narrativo come elemento di personalizzazione. Si è registrata l’impor tanza di assumere un approccio interculturale da parte degli operatori e strumenti modulari di attuazione delle pratiche.
Angeloni, B., DI RIENZO, P. (2022). L’inclusione educativa degli immigrati adulti subsahariani attraverso il riconoscimento degli apprendimenti pregressi e la personalizzazione dell’offerta formativa: una visione di sistema. LLL, 18(40), 139-152.
L’inclusione educativa degli immigrati adulti subsahariani attraverso il riconoscimento degli apprendimenti pregressi e la personalizzazione dell’offerta formativa: una visione di sistema
Angeloni Brigida;Di Rienzo Paolo
2022-01-01
Abstract
The recognition of competences and access to education and training courses for adult immigrants is essential to ensure quality social, professional and cultural inclusion paths. These are complex paths whose implementation requires, in the first place, the intervention and collaboration of multiple institutional actors. Secondly, it is necessary to look at the needs of adult immigrants without generalizations, taking into account that they are people with extremely heterogeneous histories, resources, potentials that require personalized inclusion paths. The article presents the research results relating to the representations provided by stakeholders on the subject of recognizing the competences of sub-Saharan adult immigrants and the narrative biographical approach as an element of personalization. The importance of adopting an intercultural approach on the part of operators and modular tools for implementing the practices was noted.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
657-Articolo Pubblicato-1821-1-10-20220629.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Non specificato
Dimensione
258.73 kB
Formato
Adobe PDF
|
258.73 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.