The essay explores a specific aspect such as the training of the tutor teacher in Counseling for the professional supervision of the newly hired teacher. Based on the definition of the main characteristics and functions of the practice of professional Counseling in the educational-training field, please specify by the reference standards disseminated by the Regional School Office of the Region Lazio (academic year 2017-2018), it should be remembered that counselling, within the of the trial year of the newly hired teacher, consists of a meeting between two teachers - the counselor (tutor) and the new employee – who, thanks to an oriented dialogue, they establish a quality relationship, in an atmosphere of listening, which favors ability. to identify, recognize and define any difficulties. It is also highlighted in the art. 12, paragraph 3 of Ministerial Decree 850/2015 the fact that the evaluation process of the newly hired teacher is entrusted in particular to a tutor teacher who, in order to perform this task, must be in possession adequate cultural skills, proven teaching experience, strong ability to carry out tutoring, counseling and supervision functions professional. The decisive role that development plays is thus clearly highlighted counseling skills will have to gradually be covered in the training courses initial and in progress of the teacher and to this end the results of an exploratory survey are presented on the expectations and training needs of tutor teachers for the development of an intervention project for the promotion of counseling skills centered on the use of context simulation tools.

Nel saggio si approfondisce un aspetto specifico come la formazione del docente tutor al Counselling per la supervisione professionale del docente neoassunto. In base alla definizione delle caratteristiche e delle funzioni principali della pratica del Counselling professionale in ambito educativo-formativo, precisate dalle norme di riferimento diffuse dall’Ufficio Scolastico Regionale della Regione Lazio (a.a. 2017-2018), si ricorda che il counselling, nell’ambito dell’anno di prova del docente neoassunto, consiste in un percorso di incontro tra due docenti – il counsellor (tutor) e il neoassunto – che, grazie ad un dialogo orientato, instaurano una relazione di qualità, in un clima d’ascolto, che favorisce la capacità. di individuare, riconoscere e definire le eventuali difficoltà. Viene inoltre evidenziato nell’art. 12, comma 3 del DM 850/2015 il fatto che il processo valutativo del docente neoassunto viene affidato in particolare ad un docente tutor il quale, per assolvere a tale compito dovrà essere in possesso di adeguate competenze culturali, di comprovate esperienze didattiche, di spiccata attitudine a svolgere funzioni di tutoraggio, counselling e supervisione professionale. Si evidenzia quindi chiaramente il ruolo determinante che lo sviluppo delle competenze di counselling dovrà via via ricoprire nei percorsi di formazione iniziale e in itinere del docente e a tale fine si presentano i risultati di una indagine esplorativa sulle aspettative e le esigenze formative dei docenti tutor per lo sviluppo di un progetto di intervento per la promozione delle competenze di counselling centrato sull’utilizzo degli strumenti di simulazione dei contesti.

Biasi, V., Patrizi, N., De Vincenzo, C. (2022). La formazione del docente tutor al counselling per la supervisione professionale: il rilievo della simulazione dei contesti.. In G.M. M. Fiorucci (a cura di), La formazione del tutor dei docenti neoassunti. Una prospettiva ecosistemica. (pp. 77-93). Roma : RomaTrE-Press.

La formazione del docente tutor al counselling per la supervisione professionale: il rilievo della simulazione dei contesti.

Biasi V.;Patrizi N.;De Vincenzo C.
2022-01-01

Abstract

The essay explores a specific aspect such as the training of the tutor teacher in Counseling for the professional supervision of the newly hired teacher. Based on the definition of the main characteristics and functions of the practice of professional Counseling in the educational-training field, please specify by the reference standards disseminated by the Regional School Office of the Region Lazio (academic year 2017-2018), it should be remembered that counselling, within the of the trial year of the newly hired teacher, consists of a meeting between two teachers - the counselor (tutor) and the new employee – who, thanks to an oriented dialogue, they establish a quality relationship, in an atmosphere of listening, which favors ability. to identify, recognize and define any difficulties. It is also highlighted in the art. 12, paragraph 3 of Ministerial Decree 850/2015 the fact that the evaluation process of the newly hired teacher is entrusted in particular to a tutor teacher who, in order to perform this task, must be in possession adequate cultural skills, proven teaching experience, strong ability to carry out tutoring, counseling and supervision functions professional. The decisive role that development plays is thus clearly highlighted counseling skills will have to gradually be covered in the training courses initial and in progress of the teacher and to this end the results of an exploratory survey are presented on the expectations and training needs of tutor teachers for the development of an intervention project for the promotion of counseling skills centered on the use of context simulation tools.
2022
979-12-5977-143-8
Nel saggio si approfondisce un aspetto specifico come la formazione del docente tutor al Counselling per la supervisione professionale del docente neoassunto. In base alla definizione delle caratteristiche e delle funzioni principali della pratica del Counselling professionale in ambito educativo-formativo, precisate dalle norme di riferimento diffuse dall’Ufficio Scolastico Regionale della Regione Lazio (a.a. 2017-2018), si ricorda che il counselling, nell’ambito dell’anno di prova del docente neoassunto, consiste in un percorso di incontro tra due docenti – il counsellor (tutor) e il neoassunto – che, grazie ad un dialogo orientato, instaurano una relazione di qualità, in un clima d’ascolto, che favorisce la capacità. di individuare, riconoscere e definire le eventuali difficoltà. Viene inoltre evidenziato nell’art. 12, comma 3 del DM 850/2015 il fatto che il processo valutativo del docente neoassunto viene affidato in particolare ad un docente tutor il quale, per assolvere a tale compito dovrà essere in possesso di adeguate competenze culturali, di comprovate esperienze didattiche, di spiccata attitudine a svolgere funzioni di tutoraggio, counselling e supervisione professionale. Si evidenzia quindi chiaramente il ruolo determinante che lo sviluppo delle competenze di counselling dovrà via via ricoprire nei percorsi di formazione iniziale e in itinere del docente e a tale fine si presentano i risultati di una indagine esplorativa sulle aspettative e le esigenze formative dei docenti tutor per lo sviluppo di un progetto di intervento per la promozione delle competenze di counselling centrato sull’utilizzo degli strumenti di simulazione dei contesti.
Biasi, V., Patrizi, N., De Vincenzo, C. (2022). La formazione del docente tutor al counselling per la supervisione professionale: il rilievo della simulazione dei contesti.. In G.M. M. Fiorucci (a cura di), La formazione del tutor dei docenti neoassunti. Una prospettiva ecosistemica. (pp. 77-93). Roma : RomaTrE-Press.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/428037
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact