The paper describes a training-research experience undergone with 114 students of the I level Secondary School of the SEN course, centered on narration, especially the fairy tale, as a mediator to promote interaction between peers, sociability, recognition of differences, improvement of inclusive cultures and practices. The starting assumption is that the narrative approach helps to improve the classroom climate, to strengthen self-awareness, self-efficacy and affects the ability to face difficulties and self-regulate emotions. After an introductory reflection on the themes of narration in the training field and as a mediator for inclusion, the trainingresearch path and the results achieved are described. The feedback from the trainees showed a general appreciation of the training course also with regard to the usability of what was acquired in the daily life of the teaching profession.
Il contributo descrive un’esperienza di formazione-ricerca condotta con 114 corsiste/i della Scuola Secondaria di I grado del Corso di specializzazione per il sostegno, centrata sulla narrazione, in particolar modo la fiaba, quale mediatore per promuovere l’interazione tra pari, la socialità, il riconoscimento delle differenze, il miglioramento delle culture e delle pratiche inclusive. L’assunto di partenza è che l’approccio narrativo contribuisca a migliorare il clima di classe, a rinforzare la consapevolezza di sé, l’autoefficacia e incida sulla capacità di affrontare le difficoltà e di autoregolare le emozioni. Dopo una riflessione introduttiva sui temi della narrazione in ambito formativo e come mediatore per l’inclusione, sono descritti il percorso di formazione-ricerca e gli esiti raggiunti. I feedback dei/delle corsisti/e evidenziano un generale apprezzamento del percorso formativo anche in merito alla spendibilità di quanto acquisito nella quotidianità della professione docente.
Bocci, F., Castellana, G., DE ANGELIS, B. (2023). Pedagogia della narrazione e formazione insegnanti. Un’esperienza formativa e di ricerca con specializzandi/e per il sostegno didattico. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25), 435-460 [10.15160/2038-1034/2675].
Pedagogia della narrazione e formazione insegnanti. Un’esperienza formativa e di ricerca con specializzandi/e per il sostegno didattico
BOCCI Fabio;CASTELLANA Giuseppina;DE ANGELIS Barbara
2023-01-01
Abstract
The paper describes a training-research experience undergone with 114 students of the I level Secondary School of the SEN course, centered on narration, especially the fairy tale, as a mediator to promote interaction between peers, sociability, recognition of differences, improvement of inclusive cultures and practices. The starting assumption is that the narrative approach helps to improve the classroom climate, to strengthen self-awareness, self-efficacy and affects the ability to face difficulties and self-regulate emotions. After an introductory reflection on the themes of narration in the training field and as a mediator for inclusion, the trainingresearch path and the results achieved are described. The feedback from the trainees showed a general appreciation of the training course also with regard to the usability of what was acquired in the daily life of the teaching profession.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.