In the European projects, there is often a phase in which the results are compared with qualitative, quantitative, or mixed methods. Among the various elements that organize the comparison, an important component is the cultural dimension, since it organizes social actors’ practices, which is often carried out with qualitative methods. However, in line with the literature, this dimension is detectable through text mining methods since it determines the choice and association of the words used to organize communication. This work proposes a text mining procedure useful for comparing the documents’ symbolic-cultural categories. In particular, Emotional Text Mining was used to study the cultural differences of digital development in higher education among countries through the analysis of the country partners’ report of the Erasmus+ Project ECOLHE (Empower Competences for On life Learning in Higher Education), to identify the symbolic-cultural categories and the representations of digital development. Results have important implications for the identification of digital culture development indicators starting from texts, an aspect that could be considered relevant for policy makers in the context of Erasmus+ projects.

Nei progetti europei, spesso, i risultati ottenuti nei paesi partner vengono confrontati con metodi qualitativi, quantitativi o misti. Tra i vari elementi che organizzano il confronto, una componente importante è la dimensione culturale, poiché essa organizza le pratiche degli attori sociali, che spesso viene effettuata con metodi qualitativi. Tuttavia, in linea con la letteratura, questa dimensione è rilevabile attraverso metodi di text mining poiché determina la scelta e l'associazione delle parole utilizzate per organizzare la comunicazione. Questo lavoro propone una procedura di text mining per confrontare le categorie simbolico-culturali presenti nei documenti. In particolare, il metodo dell’Emotional Text Mining è stato utilizzato per studiare le differenze culturali dello sviluppo digitale nell'istruzione superiore attraverso l'analisi dei rapporti di ricerca dei paesi partner del progetto Erasmus+ ECOLHE (Empower Competences for On life Learning in Higher Education), per identificare le categorie simbolico-culturali e le rappresentazioni dello sviluppo digitale. I risultati hanno importanti implicazioni per l'identificazione di indicatori di sviluppo della cultura digitale a partire dai testi, aspetto che potrebbe essere considerato rilevante per i policy makers nell'ambito dei progetti Erasmus+.

Capogna, S., Cecchini, G., DE ANGELIS, M.C., Greco, F., Proietti, E. (2022). Analisi comparativa dei rapporti nazionali: il caso del progetto Erasmus+ ECOLHE. In JADT 2022. PROCEEDINGS OF THE 16TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON STATISTICAL ANALYSIS OF TEXTUAL DATA (pp.197-203). Cosenza : Edizioni Erranti.

Analisi comparativa dei rapporti nazionali: il caso del progetto Erasmus+ ECOLHE

Stefania Capogna
;
Giulia Cecchini
;
Maria Chiara De Angelis
;
Francesca Greco;Emanuela Proietti
2022-01-01

Abstract

In the European projects, there is often a phase in which the results are compared with qualitative, quantitative, or mixed methods. Among the various elements that organize the comparison, an important component is the cultural dimension, since it organizes social actors’ practices, which is often carried out with qualitative methods. However, in line with the literature, this dimension is detectable through text mining methods since it determines the choice and association of the words used to organize communication. This work proposes a text mining procedure useful for comparing the documents’ symbolic-cultural categories. In particular, Emotional Text Mining was used to study the cultural differences of digital development in higher education among countries through the analysis of the country partners’ report of the Erasmus+ Project ECOLHE (Empower Competences for On life Learning in Higher Education), to identify the symbolic-cultural categories and the representations of digital development. Results have important implications for the identification of digital culture development indicators starting from texts, an aspect that could be considered relevant for policy makers in the context of Erasmus+ projects.
2022
9791280153302
Nei progetti europei, spesso, i risultati ottenuti nei paesi partner vengono confrontati con metodi qualitativi, quantitativi o misti. Tra i vari elementi che organizzano il confronto, una componente importante è la dimensione culturale, poiché essa organizza le pratiche degli attori sociali, che spesso viene effettuata con metodi qualitativi. Tuttavia, in linea con la letteratura, questa dimensione è rilevabile attraverso metodi di text mining poiché determina la scelta e l'associazione delle parole utilizzate per organizzare la comunicazione. Questo lavoro propone una procedura di text mining per confrontare le categorie simbolico-culturali presenti nei documenti. In particolare, il metodo dell’Emotional Text Mining è stato utilizzato per studiare le differenze culturali dello sviluppo digitale nell'istruzione superiore attraverso l'analisi dei rapporti di ricerca dei paesi partner del progetto Erasmus+ ECOLHE (Empower Competences for On life Learning in Higher Education), per identificare le categorie simbolico-culturali e le rappresentazioni dello sviluppo digitale. I risultati hanno importanti implicazioni per l'identificazione di indicatori di sviluppo della cultura digitale a partire dai testi, aspetto che potrebbe essere considerato rilevante per i policy makers nell'ambito dei progetti Erasmus+.
Capogna, S., Cecchini, G., DE ANGELIS, M.C., Greco, F., Proietti, E. (2022). Analisi comparativa dei rapporti nazionali: il caso del progetto Erasmus+ ECOLHE. In JADT 2022. PROCEEDINGS OF THE 16TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON STATISTICAL ANALYSIS OF TEXTUAL DATA (pp.197-203). Cosenza : Edizioni Erranti.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/459207
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact