The migratory choice represents a planning action in the course of which various transition dimensions arise: spatial, emotional, cultural, social status, alphabetic, linguistic, professional, citizenship. The immigrant adult goes through a process of recontextualization of his personal and cultural identity in a condition of overall deprivation, in which the pedagogical accompaniment carried out within the educational paths offered by the Cpia can be decisive in relation to the outcomes of the various processes of transition mentioned above. The contribution presents the results of a qualitative-quantitative action research, participatory and with transformative purposes which has allowed the definition of a profile of specific competences for the teachers of the Cpia, strategic competences to favor the accompaniment in the path of educational inclusion of adult immigrants.
La scelta migratoria rappresenta un’azione progettuale nel cui percorso si presentano diverse dimensioni di transizione: spaziale, emotiva, culturale, di status sociale, alfabetico linguistica, professionale, di cittadinanza. L’adulto immigrato attraversa un processo di ricontestualizzazione della propria identità personale e culturale in una condizione di privazione complessiva, in cui l’accompagnamento pedagogico svolto all’interno dei percorsi di istruzione offerti dai Cpia può essere decisivo in relazione agli esiti dei diversi processi di transizione sopracitati. Il contributo presenta i risultati di una ricerca azione di tipo quali-quantitativo, partecipata e con finalità trasformative che ha permesso la definizione di un profilo di competenze specifiche per i docenti dei Cpia, competenze strategiche per favorire l’accompagnamento nel percorso di inclusione educativa degli immigrati adulti.
DI RIENZO, P., Angeloni, B. (2023). Le transizioni nel percorso migratorio e il ruolo dei CPIA nell’accompagnamento degli immigrati adulti. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XV(3), 169-180.
Le transizioni nel percorso migratorio e il ruolo dei CPIA nell’accompagnamento degli immigrati adulti
Paolo Di Rienzo;Brigida Angeloni
2023-01-01
Abstract
The migratory choice represents a planning action in the course of which various transition dimensions arise: spatial, emotional, cultural, social status, alphabetic, linguistic, professional, citizenship. The immigrant adult goes through a process of recontextualization of his personal and cultural identity in a condition of overall deprivation, in which the pedagogical accompaniment carried out within the educational paths offered by the Cpia can be decisive in relation to the outcomes of the various processes of transition mentioned above. The contribution presents the results of a qualitative-quantitative action research, participatory and with transformative purposes which has allowed the definition of a profile of specific competences for the teachers of the Cpia, strategic competences to favor the accompaniment in the path of educational inclusion of adult immigrants.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.