"Cuore" by Edmondo De Amicis is a classic of children’s literature that cannot be ignored if we want to investigate the idea of school as conveyed by novels for young people. What is needed is an analysis of the work at its deepest level to bring out the literary dimension, by means of which the image of school was channelled via the three narrative registers into which "Cuore" is divided (school diary, monthly stories, letters from family members). School – Cuore’s real main character – is not seen simply as an institution but as the driving force behind education, as also emerges from the iconography around which the novel develops. It is also by analysing this, sometimes coherently with the original work, other times satirically, that the idea of school can be outlined. In this sense "Cuore" is, in fact, an enduring and restless classic whose formal and symbolic meanings have been redefined in its various republications. From this, it is possible to observe not only the changes which have taken place in Italy’s cultural and educational priorities but also the impact the novel has had on the popular image of education in the minds of generations of Italians over one hundred years.

"Cuore" di De Amicis rappresenta quel classico dal quale non è possibile prescindere se si intende indagare l’idea di scuola veicolata dalla letteratura per i più giovani. Occorre muovere da un’analisi del testo nelle sue pieghe più profonde per farne emergere la dimensione letteraria per mezzo della quale l’immagine di scuola è stata veicolata anche attraverso i tre registri narrativi in cui "Cuore" è diviso (diario scolastico, racconti mensili, lettere dei familiari). La scuola, vera protagonista di "Cuore", non è vista solamente come istituzione, ma come motore stesso dell’educazione, come emerge anche dall’iconografia che intorno al romanzo si è consolidata. Anche dall’analisi di questa, ora coerente col testo originario ora parodica, è possibile ripercorrere l’idea di scuola: "Cuore" si fa, in questo senso, un classico durevole e «inquieto» che le numerose riedizioni ridefiniscono nei significati formali e simbolici. Da questi è possibile osservare non soltanto i mutamenti delle istanze culturali e educative nel nostro Paese, ma anche l’incidenza che il romanzo ha avuto nella formazione dell’immaginario di generazioni di italiani per oltre cento anni.

Lepri, C., Barsotti, S. (2024). Restless and Longlasting Cuore. Readings of a Classic between Text and Images. In The School and Its Many Pasts (pp.921-930). Macerata : eum edizioni.

Restless and Longlasting Cuore. Readings of a Classic between Text and Images

Chiara Lepri
;
Susanna Barsotti
2024-01-01

Abstract

"Cuore" by Edmondo De Amicis is a classic of children’s literature that cannot be ignored if we want to investigate the idea of school as conveyed by novels for young people. What is needed is an analysis of the work at its deepest level to bring out the literary dimension, by means of which the image of school was channelled via the three narrative registers into which "Cuore" is divided (school diary, monthly stories, letters from family members). School – Cuore’s real main character – is not seen simply as an institution but as the driving force behind education, as also emerges from the iconography around which the novel develops. It is also by analysing this, sometimes coherently with the original work, other times satirically, that the idea of school can be outlined. In this sense "Cuore" is, in fact, an enduring and restless classic whose formal and symbolic meanings have been redefined in its various republications. From this, it is possible to observe not only the changes which have taken place in Italy’s cultural and educational priorities but also the impact the novel has had on the popular image of education in the minds of generations of Italians over one hundred years.
2024
978-88-6056-903-5
"Cuore" di De Amicis rappresenta quel classico dal quale non è possibile prescindere se si intende indagare l’idea di scuola veicolata dalla letteratura per i più giovani. Occorre muovere da un’analisi del testo nelle sue pieghe più profonde per farne emergere la dimensione letteraria per mezzo della quale l’immagine di scuola è stata veicolata anche attraverso i tre registri narrativi in cui "Cuore" è diviso (diario scolastico, racconti mensili, lettere dei familiari). La scuola, vera protagonista di "Cuore", non è vista solamente come istituzione, ma come motore stesso dell’educazione, come emerge anche dall’iconografia che intorno al romanzo si è consolidata. Anche dall’analisi di questa, ora coerente col testo originario ora parodica, è possibile ripercorrere l’idea di scuola: "Cuore" si fa, in questo senso, un classico durevole e «inquieto» che le numerose riedizioni ridefiniscono nei significati formali e simbolici. Da questi è possibile osservare non soltanto i mutamenti delle istanze culturali e educative nel nostro Paese, ma anche l’incidenza che il romanzo ha avuto nella formazione dell’immaginario di generazioni di italiani per oltre cento anni.
Lepri, C., Barsotti, S. (2024). Restless and Longlasting Cuore. Readings of a Classic between Text and Images. In The School and Its Many Pasts (pp.921-930). Macerata : eum edizioni.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/472210
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact