The contribution is part of the theoretical framework of reference represented by the pedagogy of the course of life,lifelong learning and in particular adult education. The title “Living complexity. (Guidance) Towards an ecology ofmind: individual, society, world”, wants to be, in the first place, a metaphor. The metaphor of living represents our re-sponsibilities in an evocative and symbolic way: we are inhabitants of a house, referred to the Greek etymological rootof the lemma ecology, which assumes the boundaries of our entire planet. The theme of guidance, developed on a the-oretical level, is understood in a formative perspective, in the perspective of the ecology of mind. Ecology is understoodin the sense of Gregory Bateson, in a systemic relational frame of reference.
Il contributo si colloca nel quadro teorico di riferimento rappresentato dalla pedagogia del corso della vita, dall’educa- zione permanente e in particolare dall’educazione degli adulti. Il titolo “Abitare la complessità. (Orientarsi) Verso un’eco- logia della mente: individuo, società, mondo”, vuole essere, in primo luogo, una metafora. La metafora dell’abitare rappresenta in modo evocativo e simbolico le nostre responsabilità: siamo abitanti di una casa, di cui alla radice etimo- logica greca del lemma ecologia, che assume i confini dell’intero nostro pianeta. Il tema dell’orientamento, sviluppato su un piano teorico, è inteso in un’ottica formativa, nella prospettiva dell’ecologia della mente. L’ecologia è intesa nel- l’accezione di Gregory Bateson, in un quadro di riferimento di tipo sistemico relazionale.
DI RIENZO, P. (2023). Abitare la complessità. (Orientarsi) Verso un’ecologia della mente: individuo, società, mondo. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(1), 100-106 [10.7347/spgs-01-2023-15].
Abitare la complessità. (Orientarsi) Verso un’ecologia della mente: individuo, società, mondo
Paolo Di Rienzo
2023-01-01
Abstract
The contribution is part of the theoretical framework of reference represented by the pedagogy of the course of life,lifelong learning and in particular adult education. The title “Living complexity. (Guidance) Towards an ecology ofmind: individual, society, world”, wants to be, in the first place, a metaphor. The metaphor of living represents our re-sponsibilities in an evocative and symbolic way: we are inhabitants of a house, referred to the Greek etymological rootof the lemma ecology, which assumes the boundaries of our entire planet. The theme of guidance, developed on a the-oretical level, is understood in a formative perspective, in the perspective of the ecology of mind. Ecology is understoodin the sense of Gregory Bateson, in a systemic relational frame of reference.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.