Lifelong learning has been placed at the heart of European policies and numerous international organizations. The EU has assigned lifelong learning the role of an educational strategy to face the challenges related to com- petition but also to improve the cohesion of citizens and the quality of life. The argument is not free from am- biguity and reductive readings, which place it in an exclusively functionalist dimension. It becomes necessary to promote a humanistic vision, based on the critical exercise of thought, through the attribution of the intrinsic value to adult education and the recognition of skills, to understand and deal with changes in the course of life.
Il lifelong learning è stato collocato al centro delle politiche europee e di numerose organizzazioni internazionali. L’UE ha assegnato al lifelong learning il ruolo di strategia educativa per fronteggiare le sfide legate alla competizione ma anche per migliorare la coesione dei cittadini e la qualità della vita. Il tema non è esente da ambiguità e da letture riduttive, che lo collocano in una dimensione esclusivamente funzionalista. Diviene necessario promuovere una visione umanistica, imperniata sull’esercizio critico del pensiero, attraverso l’attribuzione del valore intrinseco all’educazione degli adulti e il riconoscimento delle competenze, per comprendere e affrontare i cambiamenti nel corso della vita.
DI RIENZO, P. (2024). Il lifelong learning come prospettiva politica e teorica per l’educazione degli adulti. PEDAGOGIA OGGI, 22(2), 40-46 [10.7346/PO-022024-05].
Il lifelong learning come prospettiva politica e teorica per l’educazione degli adulti
paolo di rienzo
2024-01-01
Abstract
Lifelong learning has been placed at the heart of European policies and numerous international organizations. The EU has assigned lifelong learning the role of an educational strategy to face the challenges related to com- petition but also to improve the cohesion of citizens and the quality of life. The argument is not free from am- biguity and reductive readings, which place it in an exclusively functionalist dimension. It becomes necessary to promote a humanistic vision, based on the critical exercise of thought, through the attribution of the intrinsic value to adult education and the recognition of skills, to understand and deal with changes in the course of life.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.