The essay examines female leadership during the imperial age of Augustus, with a particular focus on Livia Drusilla. Livia’s figure offers the opportunity to recognize and analyze the soft skills developed over time and serves as a useful example for training in this area. An effective leadership program should integrate human competencies, promoting a humanistic approach that enriches the international debate on management training. The literature analysis highlights the innovative impact of the female element in various fields, such as sexuality, religion, and public life, in response to differing levels of male resistance. The article focuses on three key aspects: (i) enhancing humanistic management as a theoretical and instrumental tool for teaching soft skills; (ii) the importance of access to secondary education to actively stimulate students’ abilities; and (iii) the necessity to reform the curriculum in response to traditional pedagogical authoritarianism.

Il contributo esamina la leadership femminile durante l’età imperiale di Augusto, con un focus particolare su Livia Drusilla. La figura di Livia offre l’opportunità di riconoscere e analizzare le soft skills sviluppate nel tempo e funge da esempio utile per la formazione in questo ambito. Un programma efficace di leadership dovrebbe integrare competenze umane, promuovendo un approccio umanistico che arricchisce il dibattito internazionale sulla formazione manageriale. L’analisi della letteratura evidenzia l’impatto innovativo dell’elemento femminile in vari ambiti, come sessualità, religione e vita pubblica, in risposta a differenti livelli di resistenza maschile. L’articolo si concentra su tre aspetti chiave: (i) il potenziamento del management umanistico come teorico e strumentale per l’insegnamento delle soft skills; (ii) l’importanza dell’accesso a un’istruzione secondaria per stimolare attivamente le capacità degli studenti; (iii) la necessità di riformare il curriculum in risposta all’autoritarismo pedagogico tradizionale.

Caggiano, V., Ragusa, A. (2024). Leadership femminile e soft skills: dalle Matronae alle Augustae. L’esempio di Livia Drusilla. CIVITAS EDUCATIONIS, n. 2, dicembre 2024(XIII), 207-217 [10.7413/2281-9568113].

Leadership femminile e soft skills: dalle Matronae alle Augustae. L’esempio di Livia Drusilla

Valeria Caggiano
Writing – Original Draft Preparation
;
Antonio Ragusa
Writing – Review & Editing
2024-01-01

Abstract

The essay examines female leadership during the imperial age of Augustus, with a particular focus on Livia Drusilla. Livia’s figure offers the opportunity to recognize and analyze the soft skills developed over time and serves as a useful example for training in this area. An effective leadership program should integrate human competencies, promoting a humanistic approach that enriches the international debate on management training. The literature analysis highlights the innovative impact of the female element in various fields, such as sexuality, religion, and public life, in response to differing levels of male resistance. The article focuses on three key aspects: (i) enhancing humanistic management as a theoretical and instrumental tool for teaching soft skills; (ii) the importance of access to secondary education to actively stimulate students’ abilities; and (iii) the necessity to reform the curriculum in response to traditional pedagogical authoritarianism.
2024
Il contributo esamina la leadership femminile durante l’età imperiale di Augusto, con un focus particolare su Livia Drusilla. La figura di Livia offre l’opportunità di riconoscere e analizzare le soft skills sviluppate nel tempo e funge da esempio utile per la formazione in questo ambito. Un programma efficace di leadership dovrebbe integrare competenze umane, promuovendo un approccio umanistico che arricchisce il dibattito internazionale sulla formazione manageriale. L’analisi della letteratura evidenzia l’impatto innovativo dell’elemento femminile in vari ambiti, come sessualità, religione e vita pubblica, in risposta a differenti livelli di resistenza maschile. L’articolo si concentra su tre aspetti chiave: (i) il potenziamento del management umanistico come teorico e strumentale per l’insegnamento delle soft skills; (ii) l’importanza dell’accesso a un’istruzione secondaria per stimolare attivamente le capacità degli studenti; (iii) la necessità di riformare il curriculum in risposta all’autoritarismo pedagogico tradizionale.
Caggiano, V., Ragusa, A. (2024). Leadership femminile e soft skills: dalle Matronae alle Augustae. L’esempio di Livia Drusilla. CIVITAS EDUCATIONIS, n. 2, dicembre 2024(XIII), 207-217 [10.7413/2281-9568113].
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