The article presents an experiential training programme aimed at teachers working in schools within Italian prisons, with a focus on the Provincial Centres for Adult Education (CPIA) in Lazio. The lack of specific training for prison teachers is highlighted as a limitation to achieving the rehabilitative goal of the penitentiary system. Since 2018, a series of projects has sought to address this gap, culminating in a training programme conducted between February and May 2023. This programme, based on experiential learning and Kolb's theoretical model, involved 12 teachers from 5 CPIAs, with both in-person and remote activities. The objectives included acquiring andragogical skills and techniques to enhance prisoners' previous experience. The programme employed methods such as team building, simulations, and autobiographical narration to foster critical reflection and practical learning.
L'articolo presenta un percorso di formazione esperienziale rivolto ai docenti operanti nelle scuole all'interno delle carceri italiane, con un focus sui Centri provinciali per l'istruzione degli adulti (CPIA) del Lazio. L'assenza di una formazione specifica per i docenti carcerari viene sottolineata come un limite per il raggiungimento dell'obiettivo rieducativo del sistema penitenziario. Dal 2018, una serie di progetti ha cercato di colmare questa lacuna, culminando in un percorso formativo tra febbraio e maggio 2023. Tale percorso, basato sull'apprendimento esperienziale e sul modello teorico di Kolb, ha coinvolto 12 insegnanti di 5 CPIA, con attività sia in presenza che a distanza. Gli obiettivi includevano l'acquisizione di competenze andragogiche e tecniche per valorizzare l'esperienza dei detenuti. Il percorso ha utilizzato tecniche come team building, simulazioni e narrazione autobiografica per promuovere riflessione critica e apprendimento pratico.
Di Rienzo, P., Serra, G., Maurizio, A. (2025). Formazione esperienziale per la scuola in carcere. LLL, 23(46), 258-262.
Formazione esperienziale per la scuola in carcere
Paolo Di Rienzo;Giovanni Serra;Ada Maurizio
2025-01-01
Abstract
The article presents an experiential training programme aimed at teachers working in schools within Italian prisons, with a focus on the Provincial Centres for Adult Education (CPIA) in Lazio. The lack of specific training for prison teachers is highlighted as a limitation to achieving the rehabilitative goal of the penitentiary system. Since 2018, a series of projects has sought to address this gap, culminating in a training programme conducted between February and May 2023. This programme, based on experiential learning and Kolb's theoretical model, involved 12 teachers from 5 CPIAs, with both in-person and remote activities. The objectives included acquiring andragogical skills and techniques to enhance prisoners' previous experience. The programme employed methods such as team building, simulations, and autobiographical narration to foster critical reflection and practical learning.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


