This paper represents a reflection on the critical issues that the Italian school has faced during the pandemic, in order to identify an inclusive educational culture. Starting from some national in progress researches (SIRD; Agnelli Foundation, University of Bolzano, LUMSA University & University of Trento; Research Laboratory for the Development of Scholastic and Social Inclusion; Roma TrE – Education Foundation & National IRASE; Indire), the authors focus the attention on some sustainable pedagogical models and good practices which have been developed during the health emergency. The goal is to underline the need (still existing in Italy) to problematize the idea of inclusion. In other words, the authors believe that inclusion shall be translated with daily practice in order to start inclusive processes – that are such precisely because of the values of collaboration and prosociality which refer to – rather than consider just what legislation declares.

Il presente contributo costituisce una riflessione sulle criticità affrontate dalla scuola italiana durante la pandemia, al fine di provare a individuare una cultura educativa inclusiva. Avendo come sfondo alcune ricerche nazionali (SIRD; Fondazione Agnelli, Università di Bolzano, Università LUMSA & Università di Trento; Laboratorio di Ricerca per lo Sviluppo dell’Inclusione Scolastica e Sociale; Fondazione Roma TrE – Education & IRASE Nazionale; Indire) in corso, le autrici focalizzano l’attenzione su modelli pedagogici sostenibili e buone pratiche che sono state avviate durante l’emergenza sanitaria. Questo allo scopo di sottolineare la necessità (ancora esistente in Italia) di problematizzare l’idea di inclusione, non fermandosi – in altri termini – alla normativa, ma avviando nella prassi quotidiana processi inclusivi che sono tali proprio per i valori di collaborazione e prosocialità a cui fanno riferimento.

Gueli, C., Guerini, I., Travaglini, A. (2021). Inside and outside the school building. Questions and suggestions on school and inclusion in the (post) pandemic era. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 125-136.

Inside and outside the school building. Questions and suggestions on school and inclusion in the (post) pandemic era

Ines Guerini
;
Alessia Travaglini
2021-01-01

Abstract

Il presente contributo costituisce una riflessione sulle criticità affrontate dalla scuola italiana durante la pandemia, al fine di provare a individuare una cultura educativa inclusiva. Avendo come sfondo alcune ricerche nazionali (SIRD; Fondazione Agnelli, Università di Bolzano, Università LUMSA & Università di Trento; Laboratorio di Ricerca per lo Sviluppo dell’Inclusione Scolastica e Sociale; Fondazione Roma TrE – Education & IRASE Nazionale; Indire) in corso, le autrici focalizzano l’attenzione su modelli pedagogici sostenibili e buone pratiche che sono state avviate durante l’emergenza sanitaria. Questo allo scopo di sottolineare la necessità (ancora esistente in Italia) di problematizzare l’idea di inclusione, non fermandosi – in altri termini – alla normativa, ma avviando nella prassi quotidiana processi inclusivi che sono tali proprio per i valori di collaborazione e prosocialità a cui fanno riferimento.
This paper represents a reflection on the critical issues that the Italian school has faced during the pandemic, in order to identify an inclusive educational culture. Starting from some national in progress researches (SIRD; Agnelli Foundation, University of Bolzano, LUMSA University & University of Trento; Research Laboratory for the Development of Scholastic and Social Inclusion; Roma TrE – Education Foundation & National IRASE; Indire), the authors focus the attention on some sustainable pedagogical models and good practices which have been developed during the health emergency. The goal is to underline the need (still existing in Italy) to problematize the idea of inclusion. In other words, the authors believe that inclusion shall be translated with daily practice in order to start inclusive processes – that are such precisely because of the values of collaboration and prosociality which refer to – rather than consider just what legislation declares.
Gueli, C., Guerini, I., Travaglini, A. (2021). Inside and outside the school building. Questions and suggestions on school and inclusion in the (post) pandemic era. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 125-136.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/388340
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact