The paper aims to present the results of a pilot experience of promoting digital competences within in-training teachers carried out at the University of Modena and Reggio Emilia in the academic year 2020/2021 and realised through the use of the Digital Storytelling MOOC of the Erasmus+ DigiCulture project (Improving the digital competences and social inclusion of adults in Creative Industries). The MOOC, assigned to more than 100 students participating in the Educational Research Methodology laboratory and designed in 5 modules, aims at soliciting the digital skills of Information and Data Literacy, Communication and Collaboration, Digital Content Creation, according to the DigComp 2.1 model, through content related to Digital Storytelling learning strategy. A pre-test and post-test self-evaluation survey and a final knowledge assessment test were used for collecting data about the pilot experience: the self-perception of Navigating, searching and filtering data, information and digital content, Integrating and reprocessing digital content and Collaborating through digital technologies skills improves in a statistically positive way within participants (p < .05), who obtain an average of 8.9/10 points (St.Dev= 1.5) in the final assessment test.

Il paper si propone di presentare i risultati di un’esperienza pilota di promozione delle competenze digitali in insegnanti in formazione svolta presso l’Università di Modena e Reggio Emilia nell’anno accademico 2020/2021 e realizzata attraverso l’utilizzo del MOOC Digital Storytelling del progetto Erasmus+ KA204 DigiCulture (Improving the digital competences and social inclusion of adults in Creative Industries). Il MOOC, assegnato a più di 100 studenti partecipanti al laboratorio di Metodologia della ricerca educativa, e progettato in 5 moduli, si pone l’obiettivo di sollecitare le competenze digitali di Alfabetizzazione dell’informazione e dei dati, Comunicazione e collaborazione, Creazione di contenuti digitali secondo il modello DigComp 2.1 attraverso contenuti relativi al Digital Storytelling. Un questionario in entrata e in uscita di autovalutazione delle competenze e un test di valutazione finale delle conoscenze hanno consentito di raccogliere dati circa l’esperienza pilota: la percezione di competenze di Navigare, ricercare e filtrare dati, informazioni e contenuti digitali, Integrare e rielaborare contenuti digitali e Collaborare attraverso le tecnologie digitali migliora in modo statisticamente positivo nei partecipanti (p < .05), che ottengono una media di 8.9/10 (ds= 1,5) nel test di valutazione finale.

Re, M.R. (2022). Promuovere le competenze digitali negli insegnanti in formazione. Alcuni risultati del MOOC “Digital Storytelling”. In Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills. Atti del convegno Nazionale SIRD Palermo, 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022 (pp.367-377). Lecce : Pensa MultiMedia Editore.

Promuovere le competenze digitali negli insegnanti in formazione. Alcuni risultati del MOOC “Digital Storytelling”

Maria Rosaria Re
2022-01-01

Abstract

The paper aims to present the results of a pilot experience of promoting digital competences within in-training teachers carried out at the University of Modena and Reggio Emilia in the academic year 2020/2021 and realised through the use of the Digital Storytelling MOOC of the Erasmus+ DigiCulture project (Improving the digital competences and social inclusion of adults in Creative Industries). The MOOC, assigned to more than 100 students participating in the Educational Research Methodology laboratory and designed in 5 modules, aims at soliciting the digital skills of Information and Data Literacy, Communication and Collaboration, Digital Content Creation, according to the DigComp 2.1 model, through content related to Digital Storytelling learning strategy. A pre-test and post-test self-evaluation survey and a final knowledge assessment test were used for collecting data about the pilot experience: the self-perception of Navigating, searching and filtering data, information and digital content, Integrating and reprocessing digital content and Collaborating through digital technologies skills improves in a statistically positive way within participants (p < .05), who obtain an average of 8.9/10 points (St.Dev= 1.5) in the final assessment test.
2022
9788867609857
Il paper si propone di presentare i risultati di un’esperienza pilota di promozione delle competenze digitali in insegnanti in formazione svolta presso l’Università di Modena e Reggio Emilia nell’anno accademico 2020/2021 e realizzata attraverso l’utilizzo del MOOC Digital Storytelling del progetto Erasmus+ KA204 DigiCulture (Improving the digital competences and social inclusion of adults in Creative Industries). Il MOOC, assegnato a più di 100 studenti partecipanti al laboratorio di Metodologia della ricerca educativa, e progettato in 5 moduli, si pone l’obiettivo di sollecitare le competenze digitali di Alfabetizzazione dell’informazione e dei dati, Comunicazione e collaborazione, Creazione di contenuti digitali secondo il modello DigComp 2.1 attraverso contenuti relativi al Digital Storytelling. Un questionario in entrata e in uscita di autovalutazione delle competenze e un test di valutazione finale delle conoscenze hanno consentito di raccogliere dati circa l’esperienza pilota: la percezione di competenze di Navigare, ricercare e filtrare dati, informazioni e contenuti digitali, Integrare e rielaborare contenuti digitali e Collaborare attraverso le tecnologie digitali migliora in modo statisticamente positivo nei partecipanti (p &lt; .05), che ottengono una media di 8.9/10 (ds= 1,5) nel test di valutazione finale.
Re, M.R. (2022). Promuovere le competenze digitali negli insegnanti in formazione. Alcuni risultati del MOOC “Digital Storytelling”. In Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills. Atti del convegno Nazionale SIRD Palermo, 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022 (pp.367-377). Lecce : Pensa MultiMedia Editore.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/426928
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact