Pupils with SLD need accessible and effective teaching - not special/separate, informed by evi- dence and usefull for the whole class - which rests its foundations on inclusive planning and quality. This can materialize if it is based on integrated plan- ning processes between class planning and Person- alized Teaching Plan (PTP) for students with SLD. The contribution presents a proposal for a PTP model integrated to class planning consistent with the effective and inclusive teaching learning model and with ADDIE model. We suppose that this model could represent a more adequate alternative to the PTP model provided by the Ministry of Edu- cation, which is poorly suited to combining with ed- ucational planning for the all pupils, in terms of se- mantic-conceptual and methodological coherence.
Gli alunni con DSA necessitano di una didattica ac- cessibile ed efficace, non speciale/separata, informata da evidenza e a vantaggio di tutta la classe, che poggi le sue basi su una progettazione inclusiva e di qualità. Essa può concretizzarsi se si fonda su processi di progettazione integrata tra programma- zione di classe e Piano Didattico Personalizzato (PDP) per gli allievi con DSA. Il contributo presenta una proposta di modello di PDP integrato nella pro-grammazione di classe coerente con il modello di apprendimento insegnamento efficace e inclusivo e con ADDIE. Si ritiene che tale modello possa rap-presentare un'alternativa più adeguata al modello di PDP fornito dal Miur, che poco si presta a coniu-garsi, in termini di coerenza semantico-concettuale e metodologica, alla programmazione di classe.
Traversetti, M., Rizzo, A. (2024). La ricerca in campo educativo speciale: una proposta di modello di PDP integrato nella programmazione di classe. NUOVA SECONDARIA, 3, 75-89.
La ricerca in campo educativo speciale: una proposta di modello di PDP integrato nella programmazione di classe
Traversetti, M.;Rizzo, A.
2024-01-01
Abstract
Pupils with SLD need accessible and effective teaching - not special/separate, informed by evi- dence and usefull for the whole class - which rests its foundations on inclusive planning and quality. This can materialize if it is based on integrated plan- ning processes between class planning and Person- alized Teaching Plan (PTP) for students with SLD. The contribution presents a proposal for a PTP model integrated to class planning consistent with the effective and inclusive teaching learning model and with ADDIE model. We suppose that this model could represent a more adequate alternative to the PTP model provided by the Ministry of Edu- cation, which is poorly suited to combining with ed- ucational planning for the all pupils, in terms of se- mantic-conceptual and methodological coherence.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.