This paper presents the results of a study conducted on the evaluation of student wellbeing by a comprehensive school in Rome (primary and lower secondary school). A total of 333 primary school students and 329 lower secondary school students were involved in the survey. Two instruments were administered to them: the Comprehensive School Climate Inventory and the Resilient Attitude Assessment Questionnaire (Biasi, Castellana, De Vincenzo, 2022, 2023a). The results indicate that students perceive a positive school climate and believe they possess good socio-emotional skills. Furthermore, there are notable correlations between the constructs of the two questionnaires. These findings offer valuable insights for teachers to develop interventions aim
Il contributo presenta i risultati principali di uno studio condotto sulla valutazione del benessere studentesco da parte un istituto comprensivo di Roma (scuola primaria e secondaria di I grado). Sono stati coinvolti nella rilevazione 333 alunni di scuola primaria e 329 della secondaria di I grado ai quali sono stati somministrati due strumenti: il Questionario Comprensivo sul Clima Scolastico (QCCS) e il Questionario di Valutazione dell’Atteggiamento Resiliente (QVAR) (Biasi, Castellana, De Vincenzo, 2023a, 2022). I risultati mostrano che nell’istituto gli studenti sembrano percepire nel complesso un buon clima scolastico e ritengono di avere buone competenze socio-emotive. Gli esiti mettono inoltre in luce correlazioni significative tra le dimensioni dei due questionari. I risultati forniscono suggerimenti utili agli insegnanti per la progettazione di interventi per migliorare percezione del benessere nonché per i processi autovalutativi di istituto.
Rossi, L., Castellana, G. (2024). La valutazione del clima scolastico e delle competenze socio-emotive: uno studio condotto in un istituto comprensivo. In Ricerca didattica e formazione degli insegnanti Modelli, approcci e metodologie Atti del Convegno Internazionale SIRD (pp.814-826). Lecce : Pensa MultiMedia.
La valutazione del clima scolastico e delle competenze socio-emotive: uno studio condotto in un istituto comprensivo
Castellana Giuseppina
2024-01-01
Abstract
This paper presents the results of a study conducted on the evaluation of student wellbeing by a comprehensive school in Rome (primary and lower secondary school). A total of 333 primary school students and 329 lower secondary school students were involved in the survey. Two instruments were administered to them: the Comprehensive School Climate Inventory and the Resilient Attitude Assessment Questionnaire (Biasi, Castellana, De Vincenzo, 2022, 2023a). The results indicate that students perceive a positive school climate and believe they possess good socio-emotional skills. Furthermore, there are notable correlations between the constructs of the two questionnaires. These findings offer valuable insights for teachers to develop interventions aimI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


